گلونی

کانال اخبار جعلی به شما کمک می‌کند تا اخبار فیک را از خبرهای درست تشخیص دهید

کانال اخبار جعلی به شما کمک می‌کند تا اخبار فیک را از خبرهای درست تشخیص دهید

کانال اخبار جعلی به شما کمک می‌کند تا اخبار فیک را از خبرهای درست تشخیص دهید

کانال اخبار جعلی به شما کمک می‌کند تا اخبار فیک را از خبرهای درست تشخیص دهید.

به گزارش پایگاه خبری گلونی با ورود فضای مجازی به زندگی ما، سرعت تبادل اخبار و اطلاعات بسیار بالا رفته است. بسیاری از ما وقت زیادی را به فرستادن اخبار مختلف از گروه و کانالی به گروهی دیگر می‌گذرانیم و به منبع خبر و صحت آن کاری نداریم.

همین مسأله باعث زیاد شدن اخبار فیک و جعلی در فضای مجازی می‌شود. اخباری که هیچ پایه و اساس و منبع مشخصی ندارند. از نامه جعلی وزیر بهداشت تا نامه‌ای که به همه هشدار می‌دهد فلان برند عطر، شما را در عرض چند دقیقه نابود می‌کند.

گروهی از خبرنگارانی که دغدغه ترویج اخبار درست با منابع مشخص را دارند تصمیم به راه‌اندازی کانالی در تلگرام گرفته‌اند تا  بتوانند جلوی افزایش اخبار فیک و جعلی را بگیرند و در این زمینه به مردم آگاهی‌های لازم را بدهند.

بهروز گرانپایه روزنامه‌نگار در این کانال درمورد اخبار جعلی نوشته است:

«برای تشخیص صحت و سقم یک خبر چند نکته را همیشه در نظر بگیرید. خبر، مطلب یا هر نوع اطلاعاتی را در قالب‌های مختلف که در شبکه مجازی می‌بینید و دریافت می‌کنید، بلافاصله برای دیگران ارسال نکنید. به نکات زیر در مورد آنها دقت کنید و بعد تصمیم بگیرید.

۱- نخست به اعتبار منبع توجه کنید. انتشار خبر دروغ و نادرست به اعتبار منبع لطمه می‌زند. شما نیز تا از معتبر نبودن منبع مطمئن نشده‌اید، خبر را برای دیگران نفرستید.

۲- سابقه و پیشینه منبع نیز اهمیت دارد. آیا از این منبعی که خبری نقل می‌کنید تاکنون همیشه راست شنیده‌اید یا نه؟ پاسخ مثبت به این پرسش از اعتبار منبع حکایت می‌کند.

۳- از خود بپرسیم چه کسی یا چه گروه و جریانی از انتشار این خبر بهره‌مند یا متضرر می‌شود؟ در چنین مواقعی باید به منابع دیگر هم رجوع کرد تا صحت اطلاعات محرز شود.

 ۴- هویت و شخصیت نویسنده مطلب یا یادداشت را هم در نظر بگیرید. اگر نویسنده را نمی‌شناسید یا قابل اعتماد بودن وی برای شما قطعی نیست، در باور کردن ادعای نویسنده یا ارسال گسترده مطلب احتیاط کنید و به‌دنبال حصول اطمینان باشید.

 ۵- تکنولوژی این امکان را برای شما فراهم کرده که اعتبار منبع و نویسنده را جست‌وجو کنید و به اطمینان برسید. نگویید این کار زمان می‌برد، وقت می‌گیرد، حوصله می‌خواهد».

برای این‌که دیگر در دام اخبار جعلی نیفتید می‌توانید به این کانال سری بزنید و از اطلاعات مفید آن استفاده کنید.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل