برای سامان یافتن نظام رفاهی کشور باید قانون مالیات به درستی اجرا شود

برای سامان یافتن نظام رفاهی کشور باید قانون مالیات به درستی اجرا شود

پایگاه خبری گلونی؛ محمد فاضلی – عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی نوشت: «پرده اول» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در هشت آبان ۱۳۹۸ اعلام کرده است:

«آمار دریافتی مربوط به سال گذشته از سیستم بانکی نشان می‌دهد ۳۰۰ هزار نفر بیش از یک میلیارد تومان درآمد مشمول مالیات دارند که ۵۲ درصد این میلیاردرها به هیچ وجه پرونده مالیاتی ندارند.» ظلمی در این واقعیت نهفته است که خواهم گفت.

 پنجاه و دو درصد ۳۰۰ هزار نفر می‌شود ۱۵۶ هزار نفر و اگر هر کدام از این این‌ها فقط یک میلیارد تومان درآمد مشمول مالیات داشته باشند کل درآمدشان ۱۵۶ هزار میلیارد تومان می‌شود. اگر نرخ مالیات برای این عده فقط ۱۰ درصد باشد، مالیات گرفته نشده از این جماعت پانزده هزار و ششصد میلیارد تومان است.

«پرده دوم»

 یکی از مشکلات یا شاید هم خوبی‌های کانال تلگرام پرمخاطب داشتن این است که اغلب هفته‌ای نمی‌شود که بنده‌ای از بندگان عزیز خدا، درمانده از فقر و نابه‌سامانی، برایت از بیماری، بی‌پولی، بی‌شغلی، بی‌توجهی و ظلم ننویسد. دو مورد آخر این گونه دردنوشته‌ها برای من به شرح زیر است:

اول. خانمی به‌واقع درمانده از همه جا که تمام لثه و دندان‌هایش عفونت کرده و برای حدود چهار میلیون تومان خرج درمان مدتی است وامانده، درد می‌کشد و التماس می‌کند.

دوم، زن و شوهری که زن به گفته خودش دارای نوروپاتی است و شوهری که بیماری خاصی دارد با زخم‌هایی بر دست و پا که دل آدمی از دیدن‌شان ریش می‌شود و جایی به او کار نمی‌دهند؛ و فقط برای یافتن شغلی که تأمین حداقلی زندگی باشد، به هر در و دیواری زده است.

برای سامان یافتن نظام رفاهی کشور باید قانون مالیات به درستی اجرا شود

 نتیجه‌گیری

 تردید ندارم درآمد مشمول مالیاتی که فرار مالیاتی دارد خیلی بیش از ۱۵۶ هزار میلیارد تومان و درآمد وصول‌نشده مالیات بیش از ۱۵۶۰۰ میلیارد تومان است. این چه ظلمی است که ناکارآمدی حکمرانی اقتصادی و مالیاتی روا می‌دارد؟

 نوشته‌ام قبلا که مالیات گرفتنی است نه دادنی؛ آدمیان مالیات نمی‌دهند، حکمرانی باید توان مالیات‌ستانی داشته باشد؛ تا نظام رفاهی‌اش را سامان دهد و خلق خدا برای چهار میلیون هزینه درمان عفونت دندان درد نکشند و یک زوج کم‌توان این گونه مستأصل نشوند. این چه ظلم آشکار است که اجرا می‌شود؟

 صدای درد کشیدن این درماندگان، آتش آه است که به آسمان روانه می‌شود.

آیا گوش شنوا و چشم بینایی هست؟ کار جهان بازیچه نیست و آتش این آه‌ها بی‌پاسخ نمی‌ماند.

مگر از امام صادق نگفته است: «هیچ ستمی سخت تر از آن نیست که ستم دیده در قبال آن ظلم، یاوری جز خدای عزوجل نداشته باشد.» (مَا مِنْ مَظْلِمَهٍ أَشَدَّ مِنْ مَظْلِمَهٍ لَا یَجِدُ صَاحِبُهَا عَلَیْهَا عَوْناً إِلَا اللّهَ عَزَّ وَ جَلَّ.)

پایان پیام

کد خبر : 142087 ساعت خبر : 8:44 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=142087
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات