ریشه واژه آذربایجان چیست؟ بیایید یک بار هم شده به متخصص رجوع کنیم به جای تلگرام

ریشه واژه آذربایجان چیست؟ بیایید یک بار هم شده به متخصص رجوع کنیم به جای تلگرام

پایگاه خبری گلونی محسن فراهانی: چند وقتی بود که عکسی از ریشه‌شناسی کلمه آذربایجان در فضای مجازی دست به دست می‌شد و خیلی‌ها از دیدنش احساس غرور می‌کردند. اما یک متخصص وارد میدان شد و تمام معادله‌ها را به هم ریخت.

محتوای عکس این بود که کلمه آذربایجان به معنای محل زندگی مردان دلیر قوم آذترک است.

تصویری که در فضای مجازی دست به دست می‌شود
تصویری که در فضای مجازی دست به دست می‌شود

ریشه واژه آذربایجان چیست؟

پس از انتشار گسترده این تصویر دکتر اسماعیل امینی شاعر و استاد ادبیات دانشگاه که اصالتی آذری دارد در صفحه شخصی خود پستی را منتشر کرد و به این مسئله واکنش مشان داد.

او در اولین پست خود نوشت: این که ما ترک‌‌زبانان ایرانی، سرزمین پدر و مادری‌مان آذربایجان را دوست داریم. این که زبان ترکی و شعرها و قصه‌ها و ترانه‌هایش را دوست‌ داریم‌، خیلی ارزشمند است.
اما جهل و جعل و دروغ ارزشی ندارد. این ریشه‌یابی‌های جاهلانه برای نام زیبای آذربایجان، چیزی است شبیه همان آریایی بازی‌ها و مهربانو و مهربان گفتن مجریان بی‌سواد شبکه‌های ماهواره‌ای.

وی در پست بعدی خود تصویری از کتاب فرهنگ ریشه‌شناسی اثر جلال خالقی مطلق انتشارات مهرافروز را منتشر کرد و زیر آن نوشت: این‌ روش علمی ریشه شناسی کلمات است. ممکن است پژوهشگری دیگر نظری دیگر داشته باشد اما آن نظر اگر مستدل و مستند بود ارزش دارد. جهالت و عصبیت و جعل هیچ ارزشی ندارد.

این تصویر صفحه چهار از کتاب فرهنگ ریشه شناسی است اثر جلال خالقی مطلق انتشارات مهرافروز.

صفحه چهار کتاب فرهنگ ریشه شناسی
صفحه چهار کتاب فرهنگ ریشه شناسی

پس از این ماجرا می‌توان نتیجه گیری کرد که برای اطلاع از حقیقت می‌بایست به کتاب‌های مرجع و موثق رجوع کرد نه یک عکس تلگرامی.

ساختن این عکس‌ها بسیار راحت و آسوده است و حتا یک کودک هم می‌تواند آن را بسازد و در فضای مجازی منتشرش کند.

اما آیا هر اطلاعاتی که باعث خشنودی ما شود حقیقت دارد؟ چرا ما به جای رجوع به متخصصان امر به کانال‌های تلگرامی مراجعه می‌کنیم.

ما باید این نکته را بدانیم که وقتی کتاب‌ها و کارشناسان و باسوادان یک حوزه کنار زده می‌شوند و گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی جای آن‌ها را می‌گیرند، وضعیت سواد مردم و فرهنگ و سواد جامعه به حقیرترین جایگاه خود می‌رسد.

پس اگر از شرایط فعلی جامعه رضایت ندارید خیلی گله و شکایت نکنید. این است نتیجه رجوع به کانال تلگرامی به جای کتاب کارشناس.

پایان پیام

کد خبر : 142679 ساعت خبر : 2:57 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=142679
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات