ماه صفر تمام شد بیایید برخی رفتارها را هم تمام کنیم؛ فقط خانم‌ها بخوانند

ماه صفر تمام شد بیایید برخی رفتارها را هم تمام کنیم؛ فقط خانم‌ها بخوانند

پایگاه خبری گلونی، سمیه فراهانی: با پایان ماه صفر،‌ جلسات روضه و مداحی و سفره و… هم به پایان می‌رسد. جلساتی که هر چند وقت یک ‌بار بر تنوع‌شان افزوده می‌شود. گهواره، تشت‌گذاری و…

ماه صفر تمام شد

در گذشته این جلسات بسیار ساده‌تر و کم‌خرج‌تر از امروز بود.

از نحوه پذیرایی میزبان گرفته تا مدل پوشش و آرایش مهمانان.‌

در گذشته ظروف پذیرایی چینی،‌ ملامین یا استیل بود.

اکنون تمام ظروف حتا سفره هم یکبار مصرف هستند. پذیرایی شامل چای، شیرینی و میوه می‌شد.

امروزه آبمیوه یا شیر کاکایویی صنعتی به همراه یک بسته کیک جای چای و شیرینی را گرفته و میوه به جای بشقاب چینی گل سرخی در ظرف یک‌بار مصرف و با چاقوی پلاستیکی سرو می‌شود.

همین ظروف یک‌بار مصرف که به تازگی افزایش قیمت زیادی هم داشته‌اند، کلی بر مخارج میزبان می‌افزایند.

در حالیکه قبلاً هرکسی از ظروف موجود در خانه برای مراسم استفاده می‌کرد و اگر احیاناً ظرف‌هایش کم بود از در و‌ همسایه ظرف قرض می‌کرد.

بدین روش هیچ هزینه‌ای بابت ظرف و ظروف خرج نمی‌شد.

دیگر سخن از ضرری که این اقلام یک‌بار مصرف به محیط زیست و مهم‌تر از آن به سلامتی انسان‌ها وارد می‌کنند در این گفتار نمی‌گنجد.

آن وقت‌ها میزبان یک قوری بزرگ چای دم می‌کرد و کل مهمان‌ها با آن چای پذیرایی می‌شدند، حالا باید برای هر نفر علاوه بر آن چای، یک آبمیوه‌ای، شیر طعم داری چیزی هم بگذارد که با توجه به تعداد مهمان‌ها هزینه بالایی خواهد داشت.

از خرج و مخارج میزبان بگذریم و به سر و وضع مهمان‌ها بپردازیم. آن روزهای نه چندان دور خانم‌ها با چادر یا مانتو و روسری در این مراسم حاضر می‌شدند.‌

حالا اما یک دست لباس مجلسی مشکی همراه‌شان می‌برند، یک جفت کفش یا صندل مشکی و یک شال مجلسی.

در بعضی جاها یک اتاق هم اختصاص به تعویض لباس و آماده شدن مهمان‌ها دارد.

و اما آرایش که آن روزها خیلی باب نبود و حتا خیلی‌ها آن را در ماه محرم و صفر گناه می‌دانستند، این روزها گویی از واجبات این مجالس شده است.

هر مجلس یک لباس و یک آرایش باید استفاده شود و حتا رنگ لاک ناخن نباید مثل سری قبل باشد.

زیورآلات، خدا را شکر از این غافله عقب مانده‌اند و دیگر کسی در بین خانم‌های جوان سرویس طلای پهن و سنگین و ردیف النگوهای تا آرنج ندارد.

مگر اندک زیورآلات ظریف و غالباً بدلی!

شاید در نگاه اول خیلی اشتباه به نظر نرسد ولی وقتی چاشنی چشم و هم‌چشمی به آن اضافه می‌شود، گویی به کل هدف آن مراسم مذهبی فراموش می‌شود.

چه قدر خوب می‌شد اگر این مجالس که برای ذکر ائمه معصومین برگزار می‌شود از هدف اصلی خود دور نشود و با الگو گرفتن از زندگی ساده و بی‌تکلف ائمه مطهر خالی از هرگونه چشم و هم چشمی و تجمل و اسراف و آسیب به سلامتی جسم و تخریب محیط زیست می‌بود.

پایان پیام

کد خبر : 141396 ساعت خبر : 4:30 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=141396
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات