نظر عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد انتقال آب خزر چیست؟

نظر عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد انتقال آب خزر چیست؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی و به نقل از ایرنا معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه عده‌ای با توجه به اطلاعات نادرست، پروژه انتقال آب خزر به سمنان را سیاسی می‌کنند، گفت: خواهش من این است که مساله سیاسی نشود بلکه فنی به آن نگاه شود.

عیسی کلانتری روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: قطعاً در روند اجرای پروژه انتقال آب دریای خزر به سمنان، سازمان حفاظت محیط زیست نظارت خواهد داشت.

نظر عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست

وی ادامه داد: متاسفانه اطلاعات غلط می‌دهند و مساله را سیاسی می‌کنند، در سال ۹۳ وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست آن زمان تصویب کرده بودند که از دریای خزر سالانه ۳ میلیارد متر مکعب آب به دریاچه ارومیه منتقل کنند یعنی ۱۵ برابر این میزان آبی که الان می‌خواهد برداشت شود، آن زمان هیچ کسی صدایش در نیامده بود، فقط ستاد احیای دریاچه ارومیه آن را رد کرد چون مطالعات نشان داده بود که املاح دریای خزر سولفاته و دریاچه ارومیه کلرات است بنابراین اگر این انتقال صورت می‌گرفت این آب در دریاچه رسوب می‌کرد و مانع عمق گرفتن دریاچه ارومیه می‌شد، آن زمانی که مصوب شد و بودجه آن نیز آماده بود حتی یک نفر صدایش در نیامده بود الان که قرار است فقط یک پانزدهم آن میزان آب منتقل شود این همه سر و صدا به پا کرده‌اند.

کلانتری اظهار داشت: بر اساس قانون سازمان حفاظت محیط زیست باید در مدت دو ماه برای هر طرحی پاسخ دهد چه مثبت چه منفی، اگر پاسخ ندهد طبق همان قانون طرح خود به خود مصوب می‌شود، وزارت نیرو مرداد ماه درخواست انتقال آب خزر به سمنان را برای ما فرستاد ما هم بررسی کردیم و ۶ شرط گذاشتیم و گفتیم حالا وزارت نیرو می‌خواهد اجرا کند یا نکند، این شروط هم الزام‌آور است.

وی در پاسخ به اینکه با اجرای این طرح چند هزار اصله درخت قطع می‌شود، گفت: شما اگر سنگی را هم جابجا کنید یک اثرات زیست محیطی دارد، دولت موظف است آب شرب، بهداشت و صنعت تمام شهروندان را در تمام کشور تامین کند، این جزو وظایف وزارت نیرو است و به هیچ کسی هم ربطی ندارد در واقع طبق قانون مصوب توزیع عادلانه آب در اسفندماه ۶۱، وزارت نیرو تامین‌کننده آب شرب، بهداشت و صنعت در تمام نقاط کشور است، آنها راهش را بلدند که از کجا تامین کنند سازمان حفاظت محیط زیست فقط بررسی زیست محیطی می‌کند.

طرح انتقال آب از دریای خزر، از اواخر دولت اصلاحات به طور جدی مطرح شد. در سال‌های ۸۸ تا ۹۰ توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا مورد مطالعه قرار گرفت و در سال ۹۲ به تعطیلی رسید.

در سال ۹۳ با طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس بحث انتقال آب خزر بر سر زبان‌ها افتاد و سپس سال گذشته در جریان سفر رئیس‌جمهوری به سمنان، بحث آن مطرح شد.

نخستین بار طرح انتقال آب از دریای خزر به سمنان و سایر شهرهای بیابانی کشور از زمان دولت اصلاحات مطرح شد. این طرح در کارگروه بررسی تأمین آب استان سمنان در تاریخ هشتم تیرماه سال ۱۳۸۴ با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر نیرو به تصویب رسید.

اواخر سال ۱۳۸۸ موضوع انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان به عنوان یکی از استان‌های مهم کم آب حوضه کویر مرکزی در دستور کار استانداری استان قرار گرفت. انجام مطالعات این طرح تیر ماه سال ۸۹ مورد تصویب معاون اول وقت رییس‌جمهوری و مجید نامجو مطلق وزیر وقت نیرو قرار گرفت.

محمود احمدی‌نژاد در سفر استانی دی ماه خود به سمنان مصوبه این طرح را نهایی کرد و بهمن ماه آن سال به وزارت نیرو ابلاغ کرد. خرداد ماه سال ۹۰ در نهایت طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی به شرکت آب نیرو به عنوان دستگاه اجرایی ابلاغ شد. اما تا وزارت نیرو آب شیرین‌کن‌های خود را تهیه و مقدمات کار را فراهم کند این دولت تغییر کرد و دولت دهم روی کار آمد.

پایان پیام

کد خبر : 141122 ساعت خبر : 4:32 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=141122
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

این کسانی که با انتقال آب مخالفت می کنند مانند کودکی هستند که وسط قطار بستنی هوس کرده و گریه می کند. هیچ استدلالی نمی تواند او را آرام کند.
الان هم عده ای بهانه پیدا کردند تا اعتراض کنند. شما اب را منتقل نکنید هم متهم می کنند بعدا به فرصت سوزی. وگرنه هیچ انسان عاقلی آباد کردن زمین بی حاصل رو نابودی محیط زیست نمی خواند.