کاروانسرای ده نمک گرمسار جایی است که می‌توانید زیبایی آسمان شب و ستاره‌ها را ببینید

کاروانسرای ده نمک گرمسار جایی است که می‌توانید زیبایی آسمان شب و ستاره‌ها را ببینید

به گزارش پایگاه خبری گلونی احتمالاً نام کاروانسرای شاه عباسی را زیاد شنیده‌اید. مجموعه‌ای از کاروانسراها که در مناطق مختلف ایران ساخته شده‌اند و به کاروانسرای شاه عباسی معروف هستند و تعدادشان به ۹۹۹ عدد می‌رسد. روایتی جالب درباره تعداد این کاروانسراها وجو دارد.

می‌گویند شاه عباس هزار کاروانسرا ساخت ولی مشاوران پیشنهاد دادند تا یکی از آنها را خراب کند و ۹۹۹ کاروانسرا باقی بماند چرا که این عدد در نظر مردم بزرگتر و با ابهت‌تر از هزار است. البته همه این ۹۹۹ کاروانسرا درزمان صفویه ساخته نشده است و قدمت بعضی از آنها به پیش از این دوره می‌رسد.

شماره تماس: ۰۹۱۲۸۷۵۹۴۸۱- ۰۹۱۰۰۷۵۴۵۳۵

زمانی که شاه عباس تصمیم به احیای جاده ابریشم گرفت نیاز داشت تا کاروانسراهای زیادی احداث کند، پس تصمیم به بازسازی قدیمی‌ها و احداث چند مکان جدید برای استراحت مسافران و کاروان‌ها گرفت.

یکی از اماکنی که امروزه به عنوان یک مکان تفریحی و تاریخی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان اثر ملی ایران هم به ثبت رسیده کاروانسرای ده نمک گرمسار است. کاروانسرای شاه عباسی  در ۲۰ کیلومتری شرق آرادان و در ۴۰ کیلومتری شرقی گرمسار قرار دارد بر سر راه قدیمی و تاریخی جاده سنگ فرش بنا شده است.

این بنا داری سردر ورودی با چهار ایوان و ۲۴ حجره در طرفین و یک شاه نشین است. در نزدیکی آن آب انباری که تقریبا سالم است و یک یخچال قدیمی هم وجود دارد.

این کاروانسرا به دلیل موقعیت چغرافیایی که دارد به عنوان مکانی برای افرادی که می‌خواهند آسمان شب را رصد کنند بسیار مناسب است. بام این مجموعه معمولاً پذیرای تعداد زیادی از افرادی است که به رصد ستارگان و دیدن آسمان شب علاقه دارند.

کاروانسرای شاه عباسی ده نمک به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم یکی از مهمترین کاروانسراها به حساب می‌آمده و حالا به اقامتگاه بوم‌گردی بسیار زیبا و جذاب تبدیل شده است.

پایان پیام

کد خبر : 141102 ساعت خبر : 2:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=141102
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات