گلونی

بیانیه هنرمندان در محکومیت اتفاقات اخیر بین خود هنرمندان هم اختلاف ایجاد کرد

بیانیه هنرمندان در محکومیت اتفاقات اخیر

بیانیه هنرمندان در محکومیت اتفاقات اخیر

بیانیه هنرمندان در محکومیت اتفاقات اخیر بین خود هنرمندان هم اختلاف ایجاد کرد

پایگاه خبری گلونی محسن فراهانی: ساعت صفر روز جمعه ۲۴ آبان ماه بود که خبر گران شدن بنزین مثل بمب منفجر شد. دولت فردا و روزهای بعد از آن روز آماج انتقادات گسترده قرار گرفت.

مردم معترض وارد خیابان شدند. در این بین با ورود افرادی غریبه میان مردم، اعتراض به هرج و مرج و اغتشاش بدل شد.

صدها بانک و پمپ بنزین به آتش کشیده شد. ده‌ها خون به حق یا ناحق ریخته شد.

ساختمان‌های بسیاری در آتش سوخت و خیلی‌ها جانی و مالی صدمه دیدند.

شورای امنیت کشور با ریاست وزیر کشور برای آرام کردن اوضاع اینترنت را قطع کرد و مابقی ماجرا که در جریان هستید.

اما پس از آرام شدن نسبی جامعه و وصل شدن تدریجی اینترنت هنرمندان و بازیگران سینما وارد میدان شدند.

آن‌ها با انتشار تصویری مشترک از نقشه ایران که تمامش را سیاهی گرفته بود به اتفاقات اخیر واکنش نشان دادند و آن را محکوم کردند.

بیانیه هنرمندان در محکومیت اتفاقات اخیر

آن‌ها زیر عکس خود نوشتند: «در این روزهای تلخ که از پسِ آبان ۹۸ گذشته‌است، لحظه‌ای چهره‌ جوانان جان‌باخته، مردمان زخم‌خورده، مادران داغدار و پدران بی‌تاب از برابر چشم دور نمی‌شود. جوانانی که خون پاک آن‌ها با بی‌تدبیری بر خاک ریخته شد و با انتساب‌شان به بیگانگان سعی بر نادیده گرفتن‌شان شده‌است.» در ادامه بیانیه این هنرمندان آمده است: «مردمانی که امروز از پسِ غبار غلیظ بی‌خبری و بی‌ارتباطی، نام و نشان یکان‌یکان‌شان آشکار می‌شود، به کدام گناه کشته شده‌اند؟ آن‌ها فقط به‌جان‌آمدگانی بودند که چون هیچ گوش شنوایی نیافتند، ناکارآمدی‌ها را در کوی و برزن فریاد زدند.» نویسندگان بیانیه تصریح کرده‌اند:‌ «با مردم چه می‌کنید؟ کدام روزن را برای شنیدن صدای مردم باز گذاشته‌اید؟ کدام تجمع اعتراضیِ مردم را تاب آورده‌اید؟ کدام حزب و تشکیلاتی که بتواند بیانگر خواست‌های مردم باشد را باقی گذاشته‌اید؟ هم‌چنان برآنید تا با خشونت، مردم را از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی و بدیهی‌ترین نیازهای شهروندی‌شان محروم کنید؟»

رخشان بنی‌اعتماد، اصغر فرهادی، فرهاد توحیدی، حسین علیزاده، کیهان کلهُر، لی‌لی گلستان، بهمن فرمان‌آرا، داریوش مهرجویی، رضا دُرمیشیان، جعفر پناهی، فاطمه معتمدآریا، محسن امیریوسفی، منیژه حکمت، تهمینه میلانی، باران کوثری، پگاه آهنگرانی از جمله هنرمندان امضا کنندگان این بیانیه بودند.

نکته عجیب در مورد این بیانیه همزمانی آن با مصوبه‌ی حذف هنرمندان از معافیت مالیاتی بود که از طریق دولت با آن مخالفت شد و حتا سخنگوی دولت گفت نه تنها هنرمندان نباید مالیات بدهند بلکه باید یارانه هم دریافت کنند.

هنرمندانی که آن بیانیه را امضا کرده بودند هم در متن خود هیچ اشاره‌ای به نقش دولت در اتفاقات اخیر نداشتند و فقط یک اعتراض شدید را نسبت به یک جای مبهم ارائه کرده بودند.

نکته دیگر اما اسامی افرادی بود که زیر آن بیانیه را امضا کرده بودند. آن‌ها اکثراً در زمان انتخابات به شدت مردم را به رای دادن به رئیس جمهور فعلی دعوت کرده بودند و حالا…

اما پس از انتشار سراسری این مطلب عده‌ای دیگر از هنرمندان که از امضای آن بیانیه خودداری کرده بودند وارد میدان شدند.

آن‌ها هم حرف داشتند. دلیل داشتند. حق داشتند. می‌گفتند ما پای بیانیه‌ای که فقط ادای هموطن دوستی دارد را امضا نمی‌کنیم.

آن‌ها می‌گفتند نمی‌شود برای یک دولت تبلیغ کرد، در فیلم‌های دولتی بازی کرد، پول دولتی گرفت بعد به وقتش که می‌رسد برای طرفداری از مردم یک بیانیه آبکی که به جایی برنخورد را امضا کرد.

افرادی مانند کارن همایونفر، آناهیتا همتی، پرستو گلستانی و یغما گلرویی از چهره‌های شاخصی بودند که این بیانیه را امضا نکردند یا اگر امضا کردند آن را پس گرفتند.

خلاصه ماجرا خیلی پیچیده شده است. پیچیدگی هم از همان اعتراضات شروع شد.

گویا دوقطبی بودن جامعه به گونه‌ای دیگر وارد طبقه هنرمندان هم شده است.

واقعا تحلیل ماجراهای اخیر بسیار سخت است.

به نظر می‌رسد قشر هنرمند، به‌ویژه هنرمندان سینما نمی‌توانند روی یک بیانیه اجماع کنند و به عنوان گروه مرجع روی مردم و جریانات تاثیرگذار باشند.

نظر شما چیست؟

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل