گلونی

معنی یلدا چیست و به مهر و میترا و مسیح چه ارتباطی دارد؟

معنی یلدا چیست

معنی یلدا چیست

معنی یلدا چیست و به مهر و میترا و مسیح چه ارتباطی دارد؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی این روزها خیلی‌ها دنبال معنای کلمه یلدا می‌گردند و دوست دارند بدانند ارتباط یلدا با مسیحیت و آیین میترایی چیست؟

می‌خواهند بدانند آیا یلدا ایرانی است و ریشه‌اش از چیست؟ آیا فقط ما ایرانی‌ها شب یلدا داریم؟

آیا یلدا اصالتی خارجی دارد؟ آیا یک تهاجم فرهنگی است یا یک مشارکت شیرین فرهنگی بین چند ملت و کشور؟ ما در این مطلب به طور مختصر این سوال‌ها را پاسخ داده‌ایم.

معنی یلدا چیست

و اما درباره‌ی یلدا: این واژه سریانی و به معنای میلاد است و چون شب یلدا را با میلاد مسیح تطبیق می‌کرده‌اند از این رو بدین نام خوانده شده است.

ایرانیان این شب را شب تولد میترا (مهر) می‌دانستند و آن را با تلفظ سریانی پذیرفتند.

در واقع، با نوئل اروپایی که در ۲۵ دسامبر تثبیت شده، معادل است بنابراین نوئل اروپایی همان شب یلدا یاشب چله‌ی ایرانی است.

مراسم تولد میترا به عنوان یک روز مقدس با آیین مهری به اروپا رفت. تا آن زمان جشن تولد و تعمید مسیح روز ششم ژانویه گرفته می‌شد.

پس ازنفوذ یافتن مسیحیت، بسیاری از آداب و رسوم مهری درآن جذب شد و میلاد مهر که به اعتقاد مهرپرستان نجات دهنده‌ی بشریت در آخرزمان خواهد بود به مسیح منتسب گشت و با گسترش مسیحیت در شرق مجدداً به ایران بازگشت و شب یلدا نامیده شد.

این طولانی‌ترین شب در نظر ایرانیان، نحس بود زیرا اهریمن تاریکی ادامه‌ی بیشتری داشت برای دفع این نحوست تا باز آمدن خورشید (=نماد مهر یا میترا) به دوراتش شادی می‌کردند و خوان می‌گستردند: حافظ: صحبت حکام، ظلمت شب یلداست/ نور زخورشید جوی، بو که برآید.

سعدی: نظربه روی تو هربامداد، نوروزی است/ شب فراق تو هرشب که هست یلدایی است!

برای مطالعه بیشتر به فرهنگ اساطیر تالیف دکتر محمدجعفر یاحقی رجوع کنید.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل