سریال وارش و قصه تلخ کلیشه‌ها

سریال وارش و قصه تلخ کلیشه‌ها

پایگاه خبری گلونی انوشه میرمجلسی: چند روزی است که شبکه سه پخش سریالی با نام «وارش» را آغاز کرده است.

قصه این سریال در گیلان روایت می‌شود و حکایت یک ماهیگیر است که از جنوب کشور به گیلان پناه می‌برد و در ادامه نامهری‌هایی می‌بیند و…

اما در همان قسمت‌های ابتدایی سریال وارش دیالوگی از سوی نقش منفی سریال که گیلک است، خطاب به همشهری‌های خود بیان می‌شود که موج خشم مردم گیلان را برمی‌انگیزد.

این خشم در ادامه با رفتار و دیالوگ‌های قهرمان داستان که همان ماهیگیر اهل جنوب است، تشدید می‌شود و این شبهه را ایجاد می‌کند که در دیار گیلان، خبری از مردانگی نیست و هر چه می‌بینید بدذاتی و نامردی است.

تا اینجا اعتراض مردم با هشتگ‌های مختلفی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. عده‌ای حل مشکل را در توقف پخش آن می‌بینند و عده‌ای مشکلات گذشته و بازنمایی‌های قدیمی فیلم‌های ایرانی از شخصیت گیلک‌ها را دوباره مطرح می‌کنند.

نمایندگان مجلس هم با این انتقادات هم‌صدا شده‌اند و خودشان را دوشادوش مردم و منتقد این سریال عنوان می‌کنند.

چند پایگاه خبری استان گیلان هم از این موضوع نهایت بهره‌برداری را کرده‌اند و تریبونی شدند برای بیان خشم مردم و یک‌سویه‌شدن ماجرا.
با این حال مسئله این نوشته چیز دیگری است.

نگارنده این سطور، خود گیلانی است. پس بیان برخی نکات شاید از زبان یک گیلانی قابل تامل‌تر به نظر برسد.

سریال وارش و قصه تلخ کلیشه‌ها

همشهری‌های عزیز، هم‌ولایتی‌ها… قصه سریال وارش، قصه کلیشه‌هایی است که سالهای سال جوک‌ها و لطیفه‌ها قصد شکل‌دهی و تثبیت آن را داشته‌اند.

قصه «بی‌غیرتی» و بال و پر دادن به آن را همه ما بارها شنیده‌ایم.

اما سوال اینجاست، آیا این خشم شما در روزگاری که «غیرت» تعریف شفاف و روشنی دارد و شمایل فرد «بی‌غیرت» فرسنگ‌ها با آداب و رسوم گیلانی‌ها فاصله دارد؛ قابل توجیه است؟ از چه چیزی آشفتید؟

از کلیشه نخ‌نمای قدیمی که سال‌هاست نه اثری دارد و نه مصداقی.

گیلانی‌ها از دیرباز به نقش زنان‌ توجه ویژه داشته‌اند و اولین نمایش‌های تئاتر و اولین بازیگر زن تئاتر ایران اهل گیلان بوده‌؛ پس از چه چیزی آشفته شده‌اید؟ تنها از همان کلمه‌ کلیشه‌ای پرتکراری که بارها و بارها در جوک‌ها ردوبدل شده؟

اشتباه فیلم‌نامه‌نویس البته همین نادیده گرفتن نقاط حساس است.

همین کلیدواژه‌های بومی که می‌تواند در هر اقلیمی معنای متفاوتی داشته باشد. پس با نقش فیلم‌نامه‌نویس در بروز این بحران «فعلا» کاری نداریم و معتقدم که همین انتقادات گسترده، درس بزرگی به سایر نویسندگان داد که حواس‌شان به خط‌قرمزها و نشانه‌های بومی باشد.

اما می‌رسیم به صفحات مجازی سطح پایینی که این چند روز برای فرهنگ گیلان تصمیم گرفته‌اند.

همان صفحاتی که با تولید دابسمش گیلکی و کلیپ‌های کوتاه، زبان گیلکی را به سخره گرفته‌اند و عایدی‌ای جز سرافکندگی نداشتند و ندارند.

همان‌ها سردمدار این هیاهو شده‌اند. و کسی نپرسید که اگر واقعا دغدغه فرهنگ گیلان را دارید، دل بکنید از لودگی با زبان گیلکی.

سوال من از شما همشهری‌ها و هم‌ولایتی‌هایی است که دغدغه گیلان را دارید و از تکرار یک کلیشه ناخوشایند در یک سریال دلگیر شده‌اید، آیا این میزان خشم تناسبی با واقعیت دارد؟ آیا همان‌ها که شما را ترغیب به تجمع و هیاهو می‌کنند، دلسوز گیلانند؟

نزدیک انتخابات است و همه به طرز شگفت‌آوری دلسوز شده‌اند. به این دلسوزی ناگهانی باید شک کرد. آن هم با شرایط فعلی گیلان و حجم عظیم معضلات و موانع مختلفی که برای توسعه پیش‌رو دارد.

سریال وارش و قصه تلخ کلیشه‌ها

همین دلسوزان پرشور، از هزار معضل استان گیلان به سادگی می‌گذرند و گذشته‌اند و به یک سریال و یک دیالوگ ساده واکنش نشان می‌دهند. اینها به نظر شما عجیب نیست؟

کمی بیندیشید. قطعا موج‌سواری برای من و شما سودی ندارد، اما شک نکنید که برای عده زیادی «نان» دارد و تا می‌توانند هیجانش را زیاد می‌کنند.

به هزاران مشکل گیلان فکر کنید که هرگز موجی برایشان شکل نگرفت.

از مشکلات زباله‌های سراوان و زباله‌های کل استان بگیرید تا تخریب گسترده جنگل و طبیعت بکر استان، زمین‌خواری‌ها، تغییر کاربری‌های عجیب زمین‌های کشاورزی، مشکلات شهری و دغدغه‌های ریز و درشتی که زندگی مردم گیلان را هر روز سخت‌تر می‌کند…

اگر قرار است همدل باشیم و همتی بکنیم، کاش برای مطالبات مهمتری باشد.

کاش همه آنهایی که امروز برای یک دیالوگ، به صف شده‌اند همین میزان مطالبه‌گری را در مسائل مهم استان هم نشان می‌دادند. کاش از دلگیری مردم، پل نسازند برای مقاصد خودشان و تکذیب کم‌کاری‌های همیشگی‌شان.

هم‌شهری‌ها و هم‌ولایتی‌های نازنین… با چشم باز رصد کنید و گیلان و دردهایش را کوچک نکنید.


پایان پیام

کد خبر : 144663 ساعت خبر : 3:51 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=144663
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات