کارشناسی ارشد بخوانیم یا نخوانیم؟ روز دانشجو و پاسخی به این پرسش دانشجوها

کارشناسی ارشد بخوانم یا نخوانیم؟ روز دانشجو و پاسخی به این پرسش دانشجوها

پایگاه خبری گلونی الهام علیدوستی: این روزها با شروع ثبت نام ارشد شاید این سؤال دغدغه خیلی‌ها باشد. افراد طبق معیارهای مختلف به چند دسته تقسیم می‌شوند. اما من فقط می‌خواهم دو دسته را بررسی کنم. افراد هدف‌دار و افراد بی‌هدف.

یک عده از ارشد خواندن هدف خاصی را دنبال می‌کنند، مثل پیدا کردن شغل مناسب، ارتقاء شغلی. و یا اینکه به منزله پلی برای رسیدن به دکترا به ارشد نگاه می‌کنند.

وارد موضوع دکترا نمی‌شویم ولی می‌توان همین دسته‌بندی را نیز برای این مقطع ادامه داد.

اما افراد بی‌هدف به ارشد صرفاً به چشم «مدرکی» که باید گرفت، نگاه می‌کنند.

معتقدند این روزها دیگر کارشناسی داشتن، مانند سیکل قدیم و ارشد به منزله دیپلم است و زشت است اگر ارشد نداشته باشیم.

برخی هم برای وقت گذراندن به سراغ تحصیلات تکمیلی می‌روند.

ناگفته پیداست که افراد دسته دوم همان ترم اول پشیمان گشته و اظهار ندامت کرده و با گفتن جمله‌ی «عجب غلطی کردم اومدم ارشد» بر سر خود کوبیده و واحدها را یکی پس از دیگری با نمره‌ی درخشان ١٠ می‌افتند! بله.

در ارشد نمره‌ی زیر ١٢ مردود و معدل زیر ١۴ مشروط به حساب می‌آید.

از دسته افرادی که به شدت در این مقطع اذیت می‌شوند، کسانی هستند که بلافاصله بعد از کارشناسی به این مقطع ورود می‌کنند.

هنوز در حال و هوای کارشناسی و شب امتحانی درس خواندن هستند و همه چیز را سرسری می‌گیرند و فکر می‌کنند چون کارشناسی با این استاد واحد داشته‌اند، پس می‌دانند چطور آزمون می‌گیرد.

لذا نیازی به خواندن دو کتاب چهارصد صفحه‌ای نیست. و با تکرار این جملات ترم را تمام کرده و آخر ترم می‌مانند با هشت کتاب چهارصد صفحه‌ای و پر از نکات ریز و درشت نخوانده.

این است که در به در به دنبال جزوه دوستانی می‌روند که در تمام طول ترم، از قلمی که روی کاغذ می‌چرخاندند متعجب بوده و مدام می‌گفتند «این‌ها چی می‌نویسند؟»

خلاصه اگر هدف جدی و خاصی ندارید، ارشد خواندن اتلاف وقت و انرژی و هزینه است. این‌که دخترخاله‌ام ارشد گرفته پس من هم باید بگیرم، غلط است!

باور کنید به هیچ نمی‌ارزد، آن همه استرس و هزینه. چون احتمالش کم است کسی که هدفی جدی را دنبال نمی‌کند، دانشگاه دولتی قبول شود. محال است خودش مقاله و پایان‌نامه بنویسد و باید «برون‌سپاری» کند. این همه هزینه که بگویید «ارشد دارم»؟

مدرک بدون مهارت که ارزشی ندارد ولی با این وضعیت که می‌توان حتا بدون مدرک یا با تز دزدی، حتا ادعای دکترایی داشت، ارزش این مدارک به زیر صفر خواهد رسید.

چه خوب می‌شود اگر هرکس به دنبال علاقه‌اش باشد. و در آن به «استادی» برسد.

حالا اگر تصمیم‌تان را گرفتید، بسم‌الله. ثبت‌نام کنید.

پایان پیام

کد خبر : 144254 ساعت خبر : 12:23 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=144254
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات