گلونی

شب دیدار با رضا قیصریه و اکران مستند زندگی ایشان توسط موسسه بخارا برگزار می‌شود

شب دیدار با رضا قیصریه

شب دیدار با رضا قیصریه

شب دیدار با رضا قیصریه و اکران مستند زندگی ایشان توسط موسسه بخارا برگزار می‌شود

به گزارش پایگاه خبری گلونی مجله بخارا با همکاری «موسسه هنر فردا» نشستی را با دکتر رضا قیصریه در ساعت پنج بعد از ظهر روز دوشنبه نهم دی ماه برگزار می‌کند.

شب دیدار با رضا قیصریه

در این نشست شاهد فیلم مستند «در ستایش هفتاد و هفت سالگی» به کارگردانی سعید بهشتی که پرتره‌ای از دکتر رضا قیصریه می‌باشد خواهیم بود.

دکتر رضا قیصریه متولد 1319 و از چهره‌های پیشکسوت در عرصه معرفی ادبیات و هنر ایتالیا می‌باشد.

دکتر قیصریه که در رشتهٔ علوم سیاسی از دانشگاه رم فارغ‌التحصیل شده، در دوران اقامت خود در ایتالیا، اقدام به ترجمه کتاب سه قطره خون صادق هدایت به زبان ایتالیایی نمود که در سال 1979 توسط انتشارات فلترینلی به چاپ رسید.

دکتر قیصریه پس از بازگشت به ایران در سال 1358 به کار تدریس زبان و ادبیات ایتالیایی در دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی مشغول شد.

دکتر قیصریه در سال 2001 به خاطر ترجمه و تألیف کتاب‌ها و مقالاتی درباره ادبیات، سینما و تئاتر ایتالیا، جایزه بهترین معرف فرهنگ ایتالیا در دنیا را از وزارت میراث و فعالیت‌های فرهنگی و از دستان رئیس‌جمهور وقت ایتالیا (کارلو داتزلیو چامپی) در شهر رم دریافت نمود.

دکتر قیصریه که از مهم‌ترین معرفان چهره‌های برجستهٔ ادبیات ایتالیا چون آلبرتو موراویا، ایتالو کالوینو، لوییجی پیراندلو و استفانو بنّی به خوانندگان ایرانی است، کتاب‌هایی نیز به قلم تحریر درآورده از جمله هفت داستان (برندهٔ جایزهٔ قلم زرین مجله گردون در سال 1372)، کافه نادری (انتشارات ققنوس، 1382، که به چاپ دوازدهم رسید) و در ستایش 77 سالگی که ترجمه ایتالیایی آن در کشور ایتالیا با عنوان مکالمه در تهران منتشر شد.

دکتر قیصریه پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۵۸ به کار تدریس زبان و ادبیات ایتالیایی در دانشگاه تهران و سپس دانشگاه آزاد اسلامی از سال ۱۳۶۸ مشغول شد.

کتاب دربارهٔ ترجمهٔ وی در دههٔ اخیر از معدود کتاب‌های آموزشی بوده که در باب ترجمه از ایتالیایی نوشته و در دانشگاه تدریس می‌شود و یکی از افتخارات استاد قیصریه، آموزش و تربیت مترجمان زبردست و تازه‌نفس و معرفی آنان به دنیای نشر ایران است.

موسسه هنر فردا : اتوبان حقانی، نرسیده به چهارراه جهان کودک، نبش دیدار شمالی ، پلاک 27

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل