گلونی

شروع جنگ اگر با ما باشد، آیا پایانش هم با ما خواهد بود؟

شروع جنگ

شروع جنگ

شروع جنگ اگر با ما باشد، آیا پایانش هم با ما خواهد بود؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی محمدحسن شهسواری  نویسنده و روزنامه نگار در صفحه شخصی خود نوشت: دوستانی که در صداقتشان هیچ شک ندارم بر من خرده می‌گیرند «نه به جنگ» از روی بزدلی است. برخی هم می‌گویند یا نتیجه‌ی جهالت است یا خیانت.

به یکی از همین بزرگواران عرض کردم احساس انتقام، در برابر ترور فرمانده‌ای که بسیار دوستش می‌داشتید کاملا قابل درک است اما با ایجاد جنگی فراگیر؟ دوستان طرفدار جنگ عمدتا جوان هستند و آن یکی جنگ را ندیده‌اند.

به همان دوست گفتم حتی اگر به این نتیجه برسم جنگی را آغاز کنم اول از تک تک مادرانی که قرار است فرزندانشان را جلوی گلوله بفرستم اجازه می‌گیرم. بعد می‌روم دم خانه‌ی تک تک شهرهای جنوب و غرب کشورم را (که هنوز از آن یکی جنگ کمر راست نکرده‌اند) می‌زدم برای اجازه.

بعد هم سرورانم! حتما که می‌توانیم جنگی را آغاز کنیم اما بدانید تمام کردنش با ما نیست. هیچ جنگ طولانی‌ای به قصد طولانی‌مدت شروع نشده. فقط به سه جنگ بزرگ قرن بیستم اشاره می‌کنم.

امپراطوی اتریش مجارستان بعد از ترور ولیعهدش گمان می‌کرد زیر یک ماه صربستان را سر جایش می‌نشاند و جنگ تمام می‌شود اما جنگ ۴ سال طول کشید و نتیجه‌اش ۱۲ میلیون کشته بود.

در نظر آلمان نازی جنگ جهانی دوم در آغاز از این هم کم‌هزینه‌تر بود. یقین داشتند با حمله به لهستان حتی یک گلوله هم طرفشان شلیک نمی‌شود. اما نتیجه جنگی ۶ ساله و حداقل ۷۰ میلیون کشته بود. خواهش می‌کنم یک بار دیگر عدد را بنگرید.

راه دور نرویم. طبق اسناد رسمی ما، عراق و ناظران بی‌طرف، صدام جنگ را به نیت دو تا چهار هفته آغاز کرد. قصدش نهایت تصرف اهواز بود و قبولی آتش‌بس. تا بر سر میز مذاکرات صلح بتواند قراداد ۱۹۷۵ الجزایر را ملغی و قرارداد ۱۹۳۷ را که تمام اروند متعلق به عراق بود، زنده کند.

روز شش مهر ۱۳۵۹ (یعنی فقط ۷ روز بعد از جنگ) سازمان ملل طی قطعنامه‌ی ۴۹۷ درخواست آتش‌بس کرد. صدام با این که به بیشتر اهدافش نرسیده بود همان شب در تلویزیون عراق آن را پذیرفت.

زیرا فهمیده بود ایران آن لقمه‌ی چربی که فکر می‌کرده نیست اما این قدری از سرزمین ما را در اشغال دارد که بتواند بر سر میز مذاکره دست بالا را داشته باشد.

البته که طرف ایرانی چون در قطعنامه درخواست عقب‌نشینی و معرفی متجاوز نبود آن را نپذیرفت.

می‌بینید! یک جنگ نهایت یک ماهه، هشت سال طول کشید و حداقل ۳ میلیون کشته و زخمی از دو طرف بر جای گذاشت.

حال اگر دوستان تضمین می‌دهند پایان جنگ هم با ‌آن‌هاست، بسم‌الله.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل