گرگور یک روش صید سنتی در جنوب ایران

گرگور یک روش صید سنتی در جنوب ایران

به گزارش پایگاه خبری گلونی گرگور یک روش صید سنتی در جنوب ایران است که قدمتی دیرینه دارد. که ما در این مطلب اطلاعات کاملی را از این شیوه صید ماهی در اختیارتان قرار می‌دهیم.

مردم جنوب ایران سال‌هاست که یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدشان صیادی است و برای آن از روش‌های متعددی استفاده می‌کنند.

یکی از این روش‌ها گرگور است که در ویدیوی زیر با آن آشنا می‌شوید.

گرگور به قفس‌های ماهیگیری ساخته شده از توری گفته می‌شود. کاربرد این گونه ابزار ماهیگیری در کرانه‌های ایرانی خلیج فارس رواج زیاد دارد.

این شیوه صیادی بیشتر در بوشهر رواج دارد.

گرگور قفسی توری است که با بند، آن را به ته دریا می‌فرستند و به سر بند یک قطعه چوب پنبه می‌بندند تا محل قرارگرفتن گرگور را گم نکنند. ماهی‌ها از یک دریچه وارد شده و راه برگشت را پیدا نمی‌کنند و درون قفس گیر می‌کنند و فقط ماهی‌های درشت در درون گرگور می‌مانند.

گرگور نوعی قفس بوده که جزو ابزارهای صید تله‌ای محسوب می‌شود. ساختمان آن بسیار ساده است و تنها با داشتن اندک تجربه‌ای می‌توان از آن برای صید استفاده کرد.

مردمان جنوب از ابزارآلات مختلفی در صیادی خود استفاده می‌کنند که نشان از رونق این شغل در میان بندرنشینان جنوب ایران دارد.

این ابزار صید برای به دام انداختن گروه زیادی از ماهیان کف‌زی، سخت‌پوستان و بعضی از نرم‌تنان قابل استفاده است.

اشکال و ابعاد گرگورها بسیار متنوع و مصالح مورد استفاده در ساخت آن‌ها متفاوت است. از نظر حجم، ساختمان و وزن نیز، در کشورهای مختلف و بسته به هدف صید، تنوع زیادی در آن‌ها به چشم می‌خورد.

بعضی از انواع آن بسیار سنگین بوده و متجاوز از چندین کیلوگرم وزن دارند، بطوری که بکارگیری آن‌ها مستلزم داشتن شناورهای بزرگ و مجهز به وینچ و جرثقیل است. پاره‌ای دیگر نیز سبک بوده و به راحتی توسط دست قابل حمل و بکارگیری هستند.

پایان پیام

کد خبر : 146223 ساعت خبر : 3:57 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=146223
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات