آتش سوزی استرالیا اشک مردم جهان را درآورد

آتش سوزی استرالیا اشک مردم جهان را درآورد

به گزارش پایگاه خبری گلونی آتش‌سوزی فصلی جنگل‌های استرالیا یک آتش‌سوزی حیات وحش در استرالیا است که در حال حاضر بخش‌های جنوب شرق استرالیا که شامل ایالت نیو ساوت ولز، استرالیای جنوبی، ویکتوریا، کویینزلند و استرالیای غربی را دربرگرفته است.

از اکتبر سال ۲۰۱۹ تا ششم ژانویه سال ۲۰۲۰ تعداد ۲۵ نفر در این آتش‌سوزی جان خود را از دست داده‌اند که بیشتر این افراد ساکن ایالت نیو ساوت ولز بوده‌اند.

همچنین این آتش‌سوزی باعث نابودی ۸٬۴ میلیون هکتار از پوشش گیاهی استرالیا شده‌ است.

در این آتش‌سوزی ۱۵۵٬۰۰۰ هکتار از زمین‌های جزیره کانگورو در استرالیا سوخت. این جزیره که میزبان بخش عظیمی از حیات وحش در معرض آسیب استرالیا است و به گالاپاگوس استرالیا معروف است یکی از زیستگاه‌های کوآلا در استرالیا است.

زیستشناسان به علت سرعت کم حرکت کوآلا نگرانی جدی نسبت به در خطر قرار گرفتن جان این جانور دارند.

آن‌ها تخمین می‌زنند تاکنون جان ۲۵ هزار کوآلا در این آتش‌سوزی از بین رفته‌است.

همچنین زیست‌شناسان نگرانی‌های زیادی نسبت به به خطر افتادن جان کیسه‌داران در معرض خطر دیگری نظیر ریزموش‌ها و طوطی‌کاکلی سیاه براق دارند.

آتش سوزی استرالیا اشک مردم جهان را درآورد

نزدیک دو دهه است که دانشمندان و دوستداران حیات وحش تلاش کرده‌اند که تعداد این طوطی‌ها که یکی از زیرگونه‌های منحصر به فرد در استرالیا است را از ۱۵۰ عدد در دهه ۹۰ میلادی به ۴۰۰ عدد برسانند.

با ادامه آتش سوزی گسترده در استرالیا، نیم میلیارد جانور در جنگل‌های این کشور که زیستگاه‌هایی از ۲۴۴ گونه جانوری است، از بین رفتند.

برآوردها نشان می‌دهد تقریباً نیم میلیارد حیوان در آتش سوزی مناطق مختلف استرالیا کشته شده‌اند.

گونه‌های جانوری که کمتر تحرک دارند و به جنگل وابسته هستند بیشتر در معرض خطر هستند. بیشترین آتش‌سوزی‌ها در ایالت ویکتوریا بوده و افزایش دما، بادهای قوی و گردباد وضعیت خطرناکی را در این ایالت ایجاد کرده است.

انقراض بیش از ۳۰ گونه گیاهی و جانوری، کشته شدن ۲۳ تن بر اثر این حریق هولناک و همچنین از دست رفتن حدود ۶ میلیون هکتار جنگل ابعاد فاجعه را نشان می دهد. فاجعه‌ای که تنها مساحتی حدود وسعت کشور بلژیک یا گرجستان را از جنگل‌های کره خاکی حذف کرده است.

جمعیت کیسه‌داران کوچک موسوم به ریز موش‌ها و همچنین طوطی‌ کاکلی سیاه براق در آتش‌سوزی‌های اخیر از بین رفته‌اند.
هرچند بوم‌شناسان امیدوارند بتوانند تعدادی از این جانوران را پیدا کرده و پیش از آنکه به طور کامل از بین بروند، نجات دهند.

به گفته کارشناسان، حیوانات بزرگ مانند کانگوروها والبته بسیاری از پرندگان قادر به فرار کردن و دور شدن از آتش هستند اما گونه‌های جانوری با تحرک کمتر و گونه‌های کوچک‌ تر که به جنگل وابستگی بیشتری دارند، بیشتر در معرض خطر هستند.

کارشناسان تاکید کردند این گونه جانوری بسیار ریز جثه‌تر از آن است که قادر باشد خود را از میان آتش نجات دهد و ممکن است تمامی ۳۰۰ ریزموش‌ در جزیره کانگورو از بین رفته باشند.

پایان پیام

کد خبر : 146342 ساعت خبر : 11:40 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=146342
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات