بیماری بلایت به جان درختان شمشاد  افتاده و برای نجات‌شان باید قسمتی از تنه درختان قطع شود

بیماری بلایت به جان درختان شمشاد  افتاده و برای نجات‌شان باید قسمتی از تنه درختان قطع شود

به گزارش پایگاه خبری گلونی شمشاد هیرکانی یکی از معدود درختان پهن‌برگ و همیشه سبز و از گونه‌های نادر جنگل‌های ناحیه رویشی هیرکانی محسوب می‌شود.

این گونه هر چند در منابع به عنوان یک نژاد جغرافیایی از گونه شمشاد اروپایی معرفی می‌شود، اما به دلیل تفاوت‌های گياهشناسي و نيز خاستگاه جغرافيايي از گونه مشابه اروپايي متفاوت بوده و به عنوان يك تاكسون گياهي مجزا در پايگاه بين‌المللي نام‌هاي گیاهان معرفی شده است و انحصاري جنگل‌های هیرکانی قلمداد مي‌شود و از ارزش و جایگاه خاصی در بین ذخایر جنگلی جهان برخوردار است.

شمشاد، گیاهی با برگهاي هميشه سبز، براق و چرمي است. گونه‌اي گرما دوست و سایه‌پسند است که تحمل آفتاب شدید را ندارد.

طالب آب و هوای دريايی؛ و بومی ناحیه رویشی هیرکانی است.

شمشاد گیاهی در معرض تهدید بوده، به طوری که اکو سیستم‌های آن در حال تخریب و احتمال نابودي آن در آينده نزديك بسیار زياد است.

هم اکنون این گونه در فهرست گونه‌های گیاهی در خطر انقراض اتحادیه بین‌المللی حفظ طبیعت قرار دارد.

طبق ماده يك قانون حفاظت و حمايت از منابع طبيعي و ذخاير جنگلي كشور مصوب مهر ۱۳۷۱شمشاد جزء ذخاير جنگلي و گونه‌ای ممنوع القطع محسوب مي‌شود.

بیماری بلایت به جان درختان شمشاد  افتاده

اما شیوع بیماری بلایت، مسئولین حفاظت از جنگل‌ها را مجبور به قطع قسمتی از تنه این درختان کرده است تا این بیماری باعث خشک شدن و از بین رفتن این درختان همیشه‌سبز وزیبا نشود.

بیماری بلایت چیست؟

بيمـاري بلایت یا سوختگی بـرگ شمشاد

علائم این بیماری اولین بار در سال ۱۹۹۴در نهالستان همپشایر کشور انگلستان روی پایـه‌های شمشاد اروپــــایی مشــاهـده شد و سپس تا سال ۱۹۹۷ به سایر مناطــق انگلستان گســترش یافت و خسارت شدیدی به پایه‌های شمشاد وارد کــرد.

این بیماری به زودی در بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله نیوزیلند، بلژیک، آلمان، سوئیس، ایتالیا، اتریـش، اسپانیا، کــرواسی، فرانسه و جمهوری چک منتشر شد و در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ نیز به کشورهای ترکیه، گرجستان، آذربایجان و ایران سرایت کرد.

گسترش سریع بیماری و خسارت‌های ناشی از آن در اروپا سبب شد بیماری بلایت شمشاد در فهرست بیماری‌های گــیاهی تحت مراقــبت سازمان حفظ نباتات اروپا قرار گیرد.

از تاریخچه ورود بیماری بلایت شمشاد به کشور ایران اطلاع دقیقی در دست نیست اما بنا به مشاهدات و اظهارات کارشناسان اداره کل منابع طبیعی اســـتان گیلان، خـــزان و خشکیدگی توده‌ای درختان شمشاد در تابستان سال ۱۳۸۹ درجنگل‌های آستارا مشاهده شد.

بنابراین به نظر می‌رسد بیماری از اواسط تابستان سال ۱۳۸۹از کشورهای گرجستان و آذربایجان به مناطق مرزی ایران در استان گیلان شهرستان آستارا وارد شد.

این بیماری تا پایان سال ۱۳۹۳ تمام رویشگاه‌های شمشاد شمال کشور از آستارا در غربی‌ترین نقطه استان گیلان تا ذخیره‌گاه چشمه‌بلبل در شرقی‌ترین نقطه استان گلستان را آلوده کرد و سطح زیادی از پایه‌های آن را در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان کاملاً خشک کرد.

 اکنون مساحت شمشادزارهای کشور ۴۲ هزار هکتار است که متأسفانه حدود ۹۰ درصد این مساحت آلوده به قارچ بلایت شمشاد است

برای نجات جان شمشادهای هیرکانی باید هرچه سریع‌تر اقدام کرد و راهی که به نظر درست و اصولی است و می‌تواند این بیماری را از درختان شمشاد دور کند انجام داد.

پایان پیام

کد خبر : 146292 ساعت خبر : 1:16 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=146292
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات