خاطرات ظریف از سردار

خاطرات ظریف از سردار

وزیر امورخارجه ایران در برنامه ویژه شبکه یک:

هر زمان صلاح بدانیم پاسخ امریکا را خواهیم داد/ اشقیای امریکایی خون سرداران ایرانی و عراقی را ممزوج کردند/ سردار سلیمانی یک دیپلمات باهوش بود/ او کمک زیادی به دیپلماسی کشور کرد

به گزارش پایگاه خبری گلونی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در گفت و گویی با محمد حسین رنجبران مدیر روابط عمومی صداوسیما در شبکه یک سیما در ابتدا ضمن تسلیت به خانواده شهید سلیمانی و همرزمان او و جبهه مقاومت، گفت: صبح این سعادت را داشتم که حضوری خدمت مقام معظم رهبری تسلیت بگویم. صلابت ایشان به همه قوت قلب و قدرت قلب داد.

خاطرات ظریف از سردار

آمریکایی‌ها خطای محاسباتی مرتکب شدند؛ مشورت‌های نابه‌جا گرفتند

وی افزود: باید ببینیم آمریکایی‌ها چگونه به این دام افتادند که این اقدام خطرناک را انجام بدهند و خود را گرفتار این وضعیت کنند.

احساس ما این است که آن‌ها خطای محاسباتی مرتکب شده‌اند و مشورت‌های نابه‌جایی به آن‌ها داده شده است توسط سران اسرائیل و تروریست‌ها که سیاست‌های آن‌ها عموماً توسط هوشیاری و رشادت سردار شهید سلیمانی خنثی شده بود.

این‌ها کینه عمیقی از سردار سلیمانی داشتند. خاطرم است در مذاکرات بین‌المللی مربوط به سوریه برخی از وزرای کشورهای خارجی طوری صحبت می‌کردند که نشان از کینه بود.

آمریکایی‌ها گرفتار مشورت‌های غلط شدند و همچین گرفتار کینه‌ای شدند که به خاطر ناموفق بودن سرمایه گذاری عظیم‌شان در این منطقه برای ایجاد شکاف در بین کشورهای اسلامی و در منطقه توسط گروه‌های تکفیری بود.

اقدام آمریکا ابعاد مختلفی در منطقه دارد

وزیرامور خارجه توضیح داد: این اقدام آمریکایی‌ها چند بعد دارد. اول شکست حاکمیت عراق. کشوری مستقل در قلب منطقه که کشور سربلندی است در جهان عرب.

آمریکایی‌ها از فضا و خاک این کشور استفاده کردند و هلیکوپترها را بلند کردند و نه تنها سردار ما را زدند بلکه یکی از قهرمانان عراقی ابومهدی المهندس که برای مردم عراق چهره اسطوره‌ای است و داعش را در عراق شکست داده است مورد هدف قرار دادند.

او حشد الشعبی، بسیج مردمی عراق را رهبری کرده است برای شکست داعش. بعد دوم نقض تمامیت ارضی حاکمیت عراق برای از بین بردن قهرمانان عراق است.

نتیجه طبیعی خشم بیشتر مردم عراق است. در عتبات فریادهایی علیه آمریکا بلند بود که پایانی نخواهد داشت. آمریکایی‌ها به شروعی دامن زدند که بسیار برایشان خطرناک است.

توان مقابله نداشتند؛ به ترور متوسل شدند

وی در ادامه ضمن بیان اینکه این اقدام آمریکایی‌ها، اقدامی بزدلانه و تروریستی بود، افزود: آن‌ها با یک هلیکوپتر یا پهباد اتوموبیل سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و اتوموبیل همراهان آنان را هدف قرار داند.

بزدلی از همه وجنات این اقدام می‌بارد. آن‌ها توان برخورد را در حالت عادی نداشتند.

خاطرات ظریف از سردار

ناگزیز بودند به همان شیوه‌ای که سیاد عباس موسوی و عمادمغنیه را به شهادت رساندند متوسل شوند. آمریکا در چند سال گذشته تروریست اقتصادی را علیه ما و مردمان ما اعمال کردند.

حالا تروریزم دولتی را اعمال کردند و در یک کشور مستقل شخصیت‌های دو کشور را به شهادت رساندند. این اقدام در مجامع بین‌المللی قابل پیگیری است و از نظر حقوق بین‌المللی اقدام قابل قبولی از سوی مجامع جهانی نبود.

نقض حاکمیت عراق توسط آمریکا در خاک این کشور

محمدجواد ظریف  بیان کرد: حرکت آمریکایی‌ها علیه شخصیت‌هایی بود که در جهان اسلام محبوب هستند.

سردار سلیمانی در افغانستان کنار مردم بوده است و در عراق و سوریه با داعش جنگیده است. این مردم می‌دانند آزادی سرزمین‌شان در گرو عملکرد راهبردی و جانفشانی سردار سلیمانی بوده است و مردم کینه و نفرتی از این اقدام وحشیانه دارند.

بعد بعدی این اقدام نقض حاکمیت عراق است؛ نقض قوانین بین‌المللی و جریحه‌دار کردن احساسات مردم منطقه.

آمریکایی‌ها خطای بزرگی کردند که پاسخش خارح از اختیارات جمهوری اسلامی است و بدون اینکه ما اقدامی کنیم پاسخش را خواهند دید.

هرگز گرفتار شانتاژهای آمریکا نخواهیم شد؛ هرزمان صلاح بدانیم پاسخ آمریکا را خواهیم داد

او در ادامه اظهار کرد: آمریکایی‌ها یکی از بالاترین مقامات نظام جمهوری اسلامی را با وقاحت تمام به شهات رساندند.

ما حق این را داریم که به هر شکلی که بدانیم در زمانی که صلاح بدانیم به آن‌ها جواب بدهیم و هرگز گرفتار شانتاژهای آن‌ها نخواهیم شد. آمریکایی با این اقدام در چهار جبهه خود را گرفتار کردند.

آامریکایی از این به بعد احساس ناامنی بیشتری خواهند داشت

خاطرات ظریف از سردار

وزیر امورخارجه کشورمان در ادامه تاکید کرد: مردم عراق حتماً فردا یا پس فردا در خیابان‌ها و بعد از مطرح شدن این موضوع در مجلس عراق خواهان خروج آمریکایی‌ها از منطقه خواهند شد.

حضور آن‌ها از سال ۲۰۰۱ جز بدبختی و خشونت فایده‌ای برای مردم نداشته است. از وقتی آمده‌اند چند تریلیون هزینه کرده‌اند و باعث شده‌اند آمریکایی منفورتر شوند و مردم آمریکا احساس ناامنی کمتری کنند.

این را از آثاری که بر نفت و بر بازار سهام آمریکا داشته است می‌شود فهمید. اگر احساس امنیت می‌کردند و احساس می‌کردند اتفاق خوبی افتاده بازار سهام پیشرفت می‌کرد و قیمت نفت ۴ درصد بیشتر نمی‌شد.

توریست‌ها و نظامیان آمریکایی بعد از این احساس ناامنی کمتری می‌کنند و این تبعات یک روز و دو روز نیست، ادامه پیدا خواهد کرد. فکر می‌کنم احساسات مردم منطقه به این راحتی آرام نخواهد شد.

قطعا اقدامات حقوقی علیه آمریکا خواهیم داشت

او همچنین در ادامه درباره اقدامات حقوقی وزارت امور خارجه در زمینه این اتفاق گفت: حتماً اقداماتی خواهیم داشت.

امروز با دبیرکل سازمان ملل متحد تلفنی صحبت می‌کردم. نامه‌ای برای ارسال به رییس شورای عالی امنیت سازمان ملل تهیه شده است.

تماس‌هایی با وزرای امور خارجه کشورها برای بررسی این موضوع  صورت گرفته است. همه همکاران و تمام نمایندگی‌های ما بسیج شده‌اند برای مشورت‌های سیاسی و اقدامات حقوقی.

دنیا گرفتار یک جانبه‌گرایی منفعلانه آمریکا شده است

ظریف در ادامه بیان کرد: یک جانبه گرایی منفعلانه آمریکا چیزی است که جامعه جهانی با آن روبرو شده است وقابل قبول ومورد تحمل برای دنیا نخواهد بود.

امروز همه دنیا در برابر آمریکا احساس ناامنی می‌کنند. ۷۰ سال از تاسیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد می‌گذرد و نشان دهنده یک واقعیت بسیار خطرناک برای دنیا است.

امروز برخی کشورهای متحد آمریکا هم در دام تحریم‌های یک طرفه علیه ایران گرفتار شده‌اند. برخی متحدین از جمله آلمان که برای «نورد استریم» یا خط لوله گاز از روسیه به آلمان گرفتار تحریم شدند.

فردا تماس‌هایی با وزرای خارجه برخی کشورها خواهم داشت

خاطرات ظریف از سردار

او درباره اینکه آیا پس از اتفاق تماس‌هایی با وزرای امورخارجه کشورهای دیگر داشته است، توضیح داد: چند تماس داشته‌ایم. با همتایان چینی و روسیه‌ای در روزهای گذشته درباره اقدامات علیه حشدالشعبی و حمله به مقرهای آن داشتیم و این موضوع را بررسی کردیم و امروز هم بعد از شنیدن خبر بسیار تلخ شهادت برادر عزیزم سپهبد سلیمانی چند وزیر خارجه از منطقه درخواست تماس کرده بودند که چون در جلسه بودم فردا پاسخ خواهم داد.

ظریف در ادامه گفت: احساس نمی‌کنم که در این کینه‌ای که نسبت به سردار سلیمانی بود فاصله‌ای بین دو حزب حاکم آمریکا باشد، اما کارش انتخاباتی بود هم برای انتخابات خودش و هم انتخابات نتانیاهو و هم خلاصی از فشار استیضاح.

در گذشته هم سابقه‌اش است زمانی که کلینتون گرفتار استیضاح بود جنگی را شروع کرد.

این اقدام را می‌شود یک حرکت سیاسی داخلی دانست که هدفش کمتر کردن فشار بر روی ترامپ است. آمریکا شده است وجه المصالحه‌ای برای برای رسیدن ترامپ به افکار شخصی‌اش.

پاسخ قاطع ایران به پیام آمریکا از سوی سفارت سوئیس

وزیر امورخارجه کشور درباره پیامی که سوئیس پس از شهادت سردار سلیمانی از آمریکایی‌ها به ایران ابلاغ کرد، گفت: پیام نابخردانه‌ای آوردند و بعدازظهر جواب قاطعانه‌ای دریافت کردند.

دو بار وزیر احظار شد برای پاسخگویی. بعدازظهر هم برای گرفتن پاسخ مکتوب و مناسب و بسیار محکم به نامه گستاخانه آمریکا آمد.

آمریکایی نگران عواقب خطای خود هستند

او در پاسخ به اینکه به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها نگران هستند و این نگرانی را ناشی از چه می‌داند، بیان کرد: آمریکایی‌ها محبوبیت سردار سلیمانی در منطقه را می‌دانند و احساس می‌کنند هیمنه آنان در منطقه به هم ریخته است و بر اساس معادلات غلط این کار را کردند.

آقای پمپئو چندین تماس گرفته که ما دنبال دیپلماسی هستیم و دنبال تنش نیستیم. اما من به آن‌ها می‌گویم شما دنبال تحمیل نظرات‌تان بودید و پشت به مذاکره و دیپلماسی کرده‌اید.

اما همین ژست‌های آنان نشان می‌دهد نگران هستند. با این اقدام خودشان را  از منطقه حذف کردند. ریچاردهاس، رییس شورای روابط خارجی آمریکا بعد از این خبر اعلام کرد این شروع پایان حضور آمریکا در منطقه است.

عقلای آمریکا درک می‌کنند کار خطرناک ابلهانه‌ای توسط سردمدارا‌ن‌شان صورت گرفته است.

باور رفتن سردار سلیمانی بسیار سخت است

ظریف درباره اینکه آیا جبهه مقاوت تحت تاثیر این اقدام آمریکایی‌ها قرار خواهد گرفت، توضیح داد: نمی‌شود کتمان کرد که سلیمانی چهره‌ای بی‌نظیر بود من نمی‌توانم رفتن این برادر خوب را باور کنم.

چهره‌ای هوشمند بسیار با درایت و بسیار متفکر بود. سخت است جایگزینی او اما ما چهل سال است آموختیم این اقدامات به عکس خود بدل می‌شوند.

امام فرمودند هر پرچمی به زمین می‌افتد صدها سردار برای برداشتن آن بلند می‌شوند و به میدان می‌روند.

هفت تیر ضربه بزرگی به جمهوری اسلامی بود اما باعث متضرر یا متزلل شدن جمهوری اسلامی نشد بلکه نهال انقلاب را تنومندتر کرد. امروز صبح مقام معظم رهبری گفتند گرچه حادثه تلخ بود اما امیدورایم زمینه ای باشد برای برکات جدید الهی به برکت خون این بزرگمرد. او سرباز صلح بود و برای مبارزه با خشونت جنگید.

رابطه خوبی با سردارقاآنی دارم

خاطرات ظریف از سردار

ظریف درباره فصل جدید فرماندهی سپاه قدس گفت:به به خاطر روابط خوب با سردار سلیمانی روابط خوبی هم با سردار قاآنی دارم.امروز دو بار او را زیارت کردم. بعد از اعلام خبر توسط فرمانده کل قوا به او اطمینان دادم همان روابطی که با سردار سلیمانی داشتیم با او هم خواهیم داشت.

آمریکا به خصومت‌های خود ادامه بدهد

او همچنین درباره دل بستن آمریکایی‌ها به آشوب‌ها در ایران بعد از گرانی بنزین، گفت:  آن‌‎ها تلاش خود را می‌کنند.

آمریکایی‌ها خصومت‌های خود را در صحنه‌های مختلف ادامه بدهند. آخرین و تلخ ترینش اقدام علیه سردار سلیمانی است و این مردم نشان داده‌اند همواره پای انقلاب در کنار مسئولان بوده‌اند و اشتباهات و کوتاهی‌های ما را درک کرده‌اند و حمایت‌ها را ادامه داده‌اند.

ایران برای این مردم است و بدخواهان ایران را می‌خواهند. این اقدامات عزم راسخ مردم ما را متزلزل نمی‌کند. آنچه تضمین می‌کند بالندگی کشور و جمهوری اسلامی و بالندگی مقاومت را این است که این‌ها حرکت‌های مردمی هستند و وابستگی به قدرت‌های پوشالی ندارند و براساس باورها و وابستگی مردم به کشورشان در افغانستان، یمن، عراق، لبنان و سوریه شکل گرفته است و می‌بینیم ایران سرامد این حرکات است.

خون سرداران ایرانی و عراقی به دست اشقیا آمریکایی ممزوج شد

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه درباره تشییع سردار سلیمانی و دیگر شهدا در عراق گفت: اقدامی که آمریکایی‌ها کردند این بود که قبلاً خون مردم و سرداران و سلحشوران ایرانی را به دست داعشی‌ها مخلوط و ممزوج کردند و امروز کاری کردند که خون ایرانی و عراقی به دست اشقیا آمریکایی ممزوج شد و این استحکامی بین دو دولت ایجاد می‌کند.

آنچه که من خودم در عراق فارغ از ناآرامی‌ها و گلایه‌های و مشکلاتی که مردم دارند، دیدم و نچه در عتبات دیدم این بود که مردمان عراق هم خادمان خود را می‌شناسند و می‌دانند ابومهدی و سردار سلیمانی چه کردند برای این‌ها.

کسانی که در روزهای آتی به تظاهرات می‌آیند خلاف آنچه که برخی می‌گویند مردم عراق رقص و پایکوبی کرده‌اند بعد از شهادت سردار سلیمانی را نشان می‌دهند و نشان می‌دهند همانطور که تحلیلگران خودشان گفته‌اند این اقدام پایانی بر حضورشان در منطقه و به ویژه عراق است.

خیلی دلش می‌خواست شهید شود

خاطرات ظریف از سردار

او در توصیف خصوصیات اخلاقی سردار سلیمانی گفت: واقعاً او عاشق شهادت بود و دلش می‌خواست این اتفاق برایش بیفتد.

در سال‌های گذشته هر یکشنبه یا بعضاً هر سه‌شنبه صبح زود با هم صبحانه می‌خوردیم.

گرچه هر دو بعد این جلسه، جلسات همراه با صبحانه داشتیم. احساس می‌کردم او خیلی دلش می‌خواهد که شهید شود.

ظریف در ادامه در پاسخ به اینکه آیا اختلاف نظری با سردار سلیمانی داشتید، توضیح داد: هر کسی شب که می‌خواهد بخوابد با ید با خودش اختلاف نظر داشته باشد.

بنابراین هیچ دو نفری هم عین هم فکر نمی‌کنند. نکته بارز این بود که احساس می‌کردیم که اگر هم اختلاف نظری داریم به خاطر این است که هر کدام قضایا را طوری می‌بینیم.

جلسات برای همین بود و به گرمی شروع می‌شد و به گرمی ختم می‌شد. او خیلی صادق بود. خیلی آرام بود. خیلی باهوش بود. خیلی افتاده بود. هیچ وقت ندیدم که در حال ذکر نباشد و این فقدان خیلی ضایعه بزرگی بود.

او دیپلمات باهوشی بود؛ بسیار منظم بود

او درباره اینکه برخی می‌گویند سلیمانی علاوه بر اینکه فرمانده ارشاد بود دیپلمات باهوشی هم بود، گفت: حتما هیمنطور است کارهایی که در نزدیک کردن دیدگاه‌های مخلتف داشت غیرقابل انکار است.

اختلاف‌هایی که در برخی بود نمی فهمیدند روابط ما با گروه‌های جهادی چه بود.

روابط برادری و اقناعی است. در بزنگاه‌های حساس می‌توانست با گروه‌های مخلتف صحبت کند و کمک به حل اختلاف گروه‌های مختلف بکند.

موثر بود به عنوان یک دیپلمات. تفکر راهبردی او زمانی که صحبت می‌کردیم بیشتر راجعه به دیپلماسی بود و اینکه با کشورهای بزرگ چه طور باید تعامل کرد. منظم بود.

یادم نیست که در جلسه حاضر شده باشد و از پیش مشخص نکرده باشد که چه موضوعی باید بررسی شود. فرد معتدلی بود و رقیق القلب بود اما احساساتی نبود و بر اساس منطق درایت و عقلانیت تصمیم می‌گرفت.

واقعاً ضایعه بزرگی بود و خداوند به لطف خود این ضایعه را جبران خواهد کرد.

نقش سردار سلیمانی در پیوستن روسیه به حامیان از سوریه

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: او به سهم خود نقش ویژه‌ای در راضی کردن روس‌ها برای پیوستن به حامیان از سوریه داشت.

دیپلماسی او با روسیه موفق بود. همکاری تنگانگی داشتیم. سفری نبود که به مسکو بروم و قبلش با سردار سلیمانی هماهنگ نمی‌کردم که چطور می‌شود.

به مذاکرات گروه حامیان سوریه به ژنو یا بروکسل می‌رفتم و همیشه مشورت تنگاتنگی داشتیم که چطور می‌شود از همه عومل استفاده کرد. دیدار سردار با پوتین در حضور جدی روسیه در سوریه قطعاً نقش داشت.

وزرای برخی کشورها کینه و وحشتی از سردار سلیمانی داشتند

او همچنین در توضیح اینکه وزرای خارجه کشورها چه سخنانی گفتند که نشان از کینه آنان نسبت به سردار سلیمانی بود، گفت: این بحث برای پنج سال پیش است.

در گروه بین‌المللی حمایت از دولت سوریه که ۲۵ کشور حضور داشتند می‌شد مشاهده کرده برخی وزرای خارجه منطقه وقتی راجع به نیروی قدس و سردار سلیمانی صحبت می‌کردند با انزجار و وحشت راجع به فردی صحبت می‌کردند که همه طرح‌های آن‌ها برای حاکمیت تکفیری‌ها را نابود کرده بود.

ظریف تاکید کرد: دیپلماسی و میدان دو عاملی هستند که در کنار یکدیر باید مکمل هم باشند. هر زمان این کار را کردیم و به صورت تکمیلی کمک یکدیگر بودیم برای هم موفق رقم زدیم. تجربه کاری من طوری بود که من با بضائت کم و او با توان بالای خود کمک می‌کرد به پیشرفت.

سردار سلیمانی باکی از چیزی نداشت

ظریف ضمن اشاره به خاطره‌ای از جلسات خود با سردار سلیمانی گفت: جلسات خوبی داشتیم یک ساعت و ربع صبح‌های زود اولین جلسه کاری ما شکل می‌گرفت و همیشه قبل از من با اینکه میزبان من بودم سردار سلیمانی برای حضور در جلسه حاضر می‌شد و در حیاط قدم می‌زد و من به او می‌پیوستم.

من همیشه نگران بودم از اینکه او اینقدر زیاد و این قدر راحت سفر می‌کند. من چندبار در ماشینی که او شهید شد در کنارش نشسته بودم. باکی از چیزی نداشت. وقتی این خبر رسید باورش سخت بود.

آینده خوبی به برکت خون سردار سلیمانی برای ما رقم خواهد خورد

او درباره تصریح کرد: سیاست‌های آمریکا شکست خورده است. اقدام علیه سردار سلیمانی نشان دهنده این بود که برای مقابله با سردار سلیمانی ضعف دارند و نمی‌توانستند با او مقابله کنند و به ترور متوسل شدند.

باید باور کنیم امروز ضربه بزرگی خوردیم اما توان مردم ما از این ضربه بسیار بزرگ‌تر است.

این مردم سلیمانی را ساختند و از این مردم سلیمانی‌ها خواهد برخواست. مردم خود را باور کنند. بیشتر باورکنند. یقین دارم به برکت خون سردار سلیمانی آینده زیبایی برای ما رقم خواهد خورد.

وزیر امور خارجه در پایان گفت: ترامپ از روزی که رییس جمهور شد هرکاری کرد برای انتخابات دور بعدش یا برای این که استیضاح را تحت الشعاع قرار دهد.

اما بیشتر برای عمق کینه نسبت به سردار سلیمانی و اشتباه محاسباتی‌اش بود.

بعید می‌دانم این اقدام کمکی بکند در انتخابات به ترامپ و ممکن است این قدر در این اشتباه محاسباتی فرو بروند که حماقت‌های بیشتر انجام بدهند.

پایان پیام

کد خبر : 146063 ساعت خبر : 12:28 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=146063
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات