زباله کنار دریا کدوم‌شو بدم؟ قوطی‌شو بدم؟ بطری‌شو بدم؟

زباله کنار دریا کدوم‌شو بدم؟ قوطی‌شو بدم؟ بطری‌شو بدم؟

پایگاه خبری گلونی سمیه باقری حسن‌کیاده: باید هم وقتی وضع دریای خزر و ساحل آلوده‌اش را که می‌بینید به یاد تبلیغات بی‌مزه صدا و سیما بیفتید.

زباله کنار دریا کدوم‌شو بدم؟

اینو بدم اونو بدم همان‌قدر اعصاب خرد‌کن و نچسب است که وضع ساحل دریای خزر.

واقعاً راهی ندارد که کمی فرهنگ نداشته‌مان را بالا ببریم و روزی با دیدن سهم ساحلی ما در دریای کاسپین به یاد تبلیغ دیگری بیفتیم؟

مثلاً به جای آشغالو بدم، زباله رو بدم، بگوییم «به همین پاکیزگی، به همین زیبایی، دینگ دینگ».

بله؟ راه ندارد؟ فقط بلدیم پز فرهنگ هزاران ساله را بدهیم؟ جانم؟ از آن فرهنگ هم چیزی نمی‌دانیم و فقط ادای آن‌ها که چیزی می‌دانند را در می‌آوریم؟

چرا؟ چون کتاب نمی‌خوانیم؟ نمی‌شود چون یا هوا آلوده است و مدارس تعطیل؟ یا سیل آمده است و یک سال است که اگر بخواهیم هم نمی‌توانیم کتاب بخوانیم؟

که ۱۶ سال است زلزله آمده و هنوز کانکس‌نشین هستیم و پول نداریم کتاب بخریم چه برسد به اینکه بخوانیم؟

که گیرم کتاب باشد و ما فرهنگ‌مان را بالا بردیم، با شیب دریای خزر چه کنیم؟

چرا که معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی کشور گفته است که: «بیشترین آلودگی نفتی در خزر از سوی همسایگان شمالی این دریا است که به دلیل شیب خزر این آلودگی‌ها به سمت ایران پیشروی می‌کند!»

من که دیگر حرفی ندارم. اگر این بطری نوشابه‌ها و آن منقل‌های خراب‌شده و سیخ‌ها و کیسه پلاستیک‌ها و ظروف پلاستیکی انبار شده در لبه جنوبی دریای مازندران و همه آن آتا آشغال‌های اسمش را نبر، همه از سمت همسایگان شمالی این‌طرفی آمده‌‌اند که خب ما بی‌تقصیریم.

یادمان باشد چند کتاب صادر کنیم آن‌طرف که حداقل فرهنگ «جوج‌زدن لب آب و کباب سیخ‌ زدن کنار ساحل و عوض کردن پوشک بچه‌های‌مان» را صادر کرده باشیم!

ارسال این کتاب‌ها هم با ما، شما به حل مشکلات‌تان بپردازید و مواظب فرهنگ غنی‌تان باشید که با شیب خاک ایران به خلیج همیشه فارس و دریای عمان نریزد که دیگر از عرب‌های آن طرف دریا نمی‌شود پس‌شان گرفت. از ما گفتن!

پایان پیام

کد خبر : 145894 ساعت خبر : 3:05 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=145894
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات