شب دکتر علی بلوکباشی به مناسبت زادروز ایشان

شب دکتر علی بلوکباشی به مناسبت زادروز ایشان

به گزارش پایگاه خبری گلونی شب دکتر علی بلوکباشی به مناسبت زادروز ایشان توسط مجلۀ بخارا با همکاری نشر گل آذین، مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، دفتر پژوهش‌های فرهنگی و خانۀ اندیشمندان علوم انسانی، روز یکشنبه، ۲۲ دی ماه ۱۳۹۸ ساعت ۵ بعدازظهر برگزار می شود.

در این شب سخنرانان: نوش‌آفرین انصاری، کاظم موسوی بجنوردی، ناصر تکمیل همایون، ناصر فکوهی، نعمت‌الله فاضلی، پروین صدقیان و علی دهباشی به سخنرانی خواهند پرداخت.

دکتر بلوکباشی روز ۲۲ دي ماه ۱۳۱۴ شمسی در خيابان شاهپور، محله‌ای درجنوب شهر تهران به دنیا آمد. دورۀ لیسانس و فوق لیسانس را در رشتۀ « ادبیات فارسی» و «زبان‌شناسی همگانی و زبان‌های باستانی» در دانشگاه تهران گذراند.

در۱۳۴۹شمسی برای ادامۀ تحصیل به انگلستان اعزام شدم. در دانشگاه آکسفورد به تحصیل مردم‌شناسی پرداخت و دوره‌های تحصیلات عالی Diploma ، B. Litt. و سرانجام D. Phil را در رشتۀ «انسان‌شناسی اجتماعی» گذراند.

پژوهش در زمینۀ مردم‌شناسی و فرهنگ عامۀ ایران و ساخت های اجتماعی، اقتصادی، هنری و فرهنگی و نظام های دینی- مذهبی و عقیدتی در جامعه‌های شهری و ایلی ـ عشایری از عمده‌ترین فعالیت های علمی-تحقیقی ایشان بوده است.

در دانشگاه‌های تهران، الزهرا، هنر و آزاد اسلامی تدریس می ‌کرد. در سال‌های اخیر چند سال به تدریس در دورۀ تحصیلات تکمیلی دکتری در بنیاد ایران شناسی و دانشگاه هنر پردیس مشغول بود.

شب دکتر علی بلوکباشی به مناسبت زادروز ایشان

ایشان در چندین همایش و کنفرانس در داخل و خارج از کشور حضور داشته است. پیش از انقلاب اسلامی مدیر بخش تحقیقات شهری و معاون پژوهشی مرکز مردم‌شناسی ایران و سردبیر فصلنامۀ «مردم‌شناسی و فرهنگ عامه ایران» بود.

در دورۀ جمهوری اسلامی عضو شورای اجرائی فرهنگنامۀ کودکان و نوجوانان، مدیر بخش مردم شناسی دفتر پژوهش‌های فرهنگی، عضو انجمن انسان‌شناسی ایران، عضو شورای عالی علمی و مدیر بخش مردم شناسی دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، و عضو شورای عالی سایت انسان شناسی و فرهنگ عامه بوده و هست.

آثار تحقیقی و نوشته‌هایش به صورت صدها مقاله و ده ها کتاب چاپ و نشر یافته‌اند. برخی از آثارمستقلش عبارتند از: کتاب‌های فرهنگ عامه، تعزیه خوانی، قالی شویان و … دو ترجمه، یکی کتاب 《تاریخ انسان‌شناسی از آغاز تا امروز 》 و 《بازمانده‌هایی از فرهنگ دورۀ جاهلی درتمدن اسلامی》 است. ساخت دو فیلم مردم نگاری ایران به نام‌های « دراویش قادری» و « قالی شویان» در زمرۀ آثار تصویری ایشان هستند.

مکان: خیابان استاد نجات اللهی، نبش خیابان ورشو، خانۀ اندیشمندان علوم انسانی

پایان پیام

کد خبر : 146453 ساعت خبر : 4:08 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=146453
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات