میوه بلوط برای فروش نیست

فروش بلوط در بازار شهرهای مختلف ضربه جبران ناپذیری به جنگل‌های بلوط زاگرس وارد کرده است. باور کنید میوه بلوط برای فروش نیست

پایگاه خبری گلونی محمد پورخداداد: در حالی که جنگل‌های بلوط زاگرس به دلایل مختلف هرسال خالی‌تر از سال پیش می‌شوند، فروش بلوط در بازار شهرهای مختلف ضربه دیگری به آنها وارد کرده است.

میوه بلوط برای فروش نیست

جنگل‌های بلوط زاگرس با مشکلات و خطرات زیادی درگیر شده است. زوال بلوط و انواع آفات، همچنین تغییرات اقلیمی عوامل طبیعی هستند که این درختان را تهدید می‌کنند.

عوامل انسانی چون بریدن و تخریب درختان برای مصارف مختلف و یا پاک‌تراش کردن برای ایجاد زمین‌های کشاورزی هم تهدید قدیمی جنگل‌های بلوط زاگرس است.

باوجود این همه مصیبت که بر درختان زاگرس وارد آمده است، فروش بذر این درختان می‌تواند صدمه دیگری برای آنها باشد.

بلوط را در بازار و یا عطاری‌ها برای مصارف خوراکی و درمانی می‌فروشند.

بلوط خواص درمانی فراوانی دارد‌ از تقویت‌کردن پوست و مو گرفته تا درمان برخی بیماری‌های داخلی و گوارشی.

با همه اینها وضعیت جنگل‌های بلوط بحرانی است و فروش بذر آنها توجیه ندارد.

میوه این درختان بعد از رسیدن به پای درخت می‌افتد. بلوط که پای درخت می‌افتد هم غذای حیوانات جنگل می‌شود و هم به صورت بذر درختان جنگل را احیا می‌کند.

بلوط باید پای درخت بماند و جمع‌آوری نشود تا جنگل‌های بلوط بتوانند به صورت طبیعی خود را بازسازی کنند.

می‌شود برای تامین نیازهای خوراکی و درمانی بلوط را هم در میان اقلام وارداتی قرار داد.

نیازهای معیشتی افرادی که برای درآمد اندکی این بذرها را می‌فروشند قابل درک است ولی نابودی درختان زاگرس خطر بزرگی است که همه مردم این مناطق را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

گفتنی است تکثیر طبیعی درخت بلوط از طریق کاشته شدن میوه آن صورت می‌گیرد. جوندگان خانواده سنجاب جهت ذخیره‌سازی میوه بلوط برای فصل زمستان آن را در عمق مناسبی دفن می‌کنند.

فراموش کردن جای برخی از این میوه‌ها توسط سنجاب‌ها باعث می‌شود که در بهار سال بعد جوانه بزنند. این جوندگان موجب زایش مداوم جنگل‌های بلوط هستند.

سنجاب‌ها از روی غریزه مقاوم‌ترین دانه‌ها را برای دفن کردن انتخاب می‌کنند و بنابراین احتمال سالم ماندن میوه در زیر خاک و جوانه زدن آن در سال بعد بالا می‌رود.

پایان پیام

کد خبر : 145920 ساعت خبر : 1:47 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=145920
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات