گلونی

تالاب میانکاله مسموم بود یا مسموم شد؟ رازی که فقط خود تالاب می‌داند

تالاب میانکاله مسموم بود یا مسموم شد؟ رازی که فقط خود تالاب می‌داند

تالاب میانکاله مسموم بود یا مسموم شد؟ رازی که فقط خود تالاب می‌داند

تالاب میانکاله مسموم بود یا مسموم شد؟ رازی که فقط خود تالاب می‌داند

پایگاه خبری گلونی؛ راضیه حسینی: این روزها نام تالاب میانکاله را زیاد می‌شنویم.

منطقه‌ای که روزهاست شاهد مرگ پرندگان مهاجر است. بیش از دوازده هزار بال از این پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله از بین رفتند و برگ زرینی به افتخارات محیط‌زیستی ما اضافه شد.

پرندگانی که از تور صیادان و تیر شکارچیان در امان بودند و این تالاب را محلی امن برای زندگی می‌دانستند به طرز عجیبی یکی پس از دیگری از بین رفتند.

مسئولین بعد از روزها تحقیق به این نتیجه رسیدند که سم بیوتوکسین یا سم طبیعی عامل مرگ این پرندگان شده است و در توضیح گفتند: «در مکان‌های راکد همچون باتلاق و یا تالاب، بر اثر وجود بوته‌های پوسیده شده و یا لاشه حیوانات آبزی میکروبی به نام کلستروبوتولیوم تولید می‌‌کند که آن سبب ایجاد بیماری بوتولیسم می‌شود.»

اما آقای اسماعیل کهرم، فعال محیط زیست در گفتگو با همدلی گفت: «در خصوص ماجرای میانکاله واقعیت این است که در تالاب سم ریخته‌اند.

برای اینکه ما در آن حوالی شکارچی داریم، صیاد ماهی داریم، گله‌دار داریم، گاومیش‌دار داریم، کشاورز داریم و در این میان البته سازمان حفاظت از محیط زیست هم داریم.

این‌ها وقتی که به دلایلی با یکدیگر به مشکل می‌خورند و وضعیت پیچیده می‌شود و برخی اوقات از سوی برخی از آنان چنین اقداماتی صورت می‌گیرد و در تالاب سم می‌ریزند، مثلا کسی از محیط‌بانی دلخور است برای جبران کردن دلخوری خود می‌رود چندین بار اخطار می‌دهد و بعد تهدید به ریختن سم هم می‌کند و در نهایت تهدید خود را عملی می‌کند.»

تالاب میانکاله مسموم بود یا مسموم شد؟

بر فرض این‌که ادعای مسئولین درست باشد و هیچ عمدی در کار نباشد، تالابی با وسعت چهل هزار هکتار که سالانه پذیرای حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار بال پرنده از ۱۳۰ تا ۱۵۰ گونه مختلف در فصل‌های مختلف به‌ویژه زمستان است، چطور بدون نظارت و پیگیری رها شده تا به قول یکی از مسئولین بر اثر وجود بوته‌های پوسیده سم تولید کند و به کشتارگاه پرندگان مهاجر تبدیل شود؟

این سم چرا ماه‌ها وسال‌های گذشته نبود و در فصلی که بیشترین تعداد پرندگان مهاجر به تالاب می‌رسیدند به وجود آمد؟

درست است که شفاف‌سازی مسئولین پرندگان تلف شده در میانکاله را زنده نمی‌کند ولی می‌تواند از کشته شدن حیوانات بی‌گناه دیگر جلوگیری کند.

اگر صحبت‌های این فعال محیط زیست و استاد دانشگاه که در اروپا تجربه مداوای پرندگان مسموم را داشته درست باشد، جنایتی عظیم در حق حیوانات و محیط‌زیست انجام شده که در تاریخ ثبت خواهد شد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل