تبلیغات تلویزیون هم برای جیب ما ضرر دارد هم برای جسم و روح و روان ما

تبلیغات تلویزیون هم برای جیب ما ضرر دارد هم برای جسم و روح و روان ما

پایگاه خبری گلونی سمیه فراهانی: این روز‌ها تبلیغات نقش گسترده‌ای در تجارت ایفا می‌کند. وسایل ارتباط جمعی از روزنامه و مجله گرفته تا رادیو و تلویزیون و شبکه‌های مجازی از هر سو انسان امروزی را بمباران اطلاعاتی می‌کنند.

از آنجا که حد‌اقل یک دستگاه تلویزیون در هر خانه وجود دارد، نقش این رسانه از همه پر‌رنگ‌تر است.

گاهی تبلیغات بسیار به جا و کاربردی است. مانند وقتی‌ که شما کسب و کار جدیدتان را تبلیغ می‌کنید، یا خدمات مفیدی برای جامعه انجام می‌دهید.

یا با تبلیغات در کارهای خیریه و عام‌المنفعه، اطلاع‌رسانی می‌کنید. اینکه شما تبلیغ کالا یا محصولی را روزی بیست بار از تلویزیون به فاصله‌های کوتاه نگاه کنید مطمعناً در خرید آن اندکی وسوسه می‌شوید.

مشکل از آن‌جایی شروع می‌شود که بعد از خرید محصول از آن ناراضی هستید و به پول هدر رفته‌تان افسوس می‌خورید، اما شاید برای توجیه کارتان با خود می‌گویید ارزش یک بار امتحان کردن را داشت!

از آن بد‌تر زمانی است که این محصول یک خوراکی مضر باشد که دیگر علاوه بر جیب شما، سلامتی‌تان را هم تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

متاسفانه ده‌ها محصول خوراکی مضر روزی ده‌ها بار از تلویزیون تبلیغ می‌شوند که نقش بچه‌ها هم در آن‌ها بسیار چشمگیر است.

به طوری که اگر شما هم بخواهید به فرزندتان بگویید این خوراکی برای بچه‌ها که هیچ برای بزرگترها هم مضر است، می‌گوید «پس چرا این بچه‌ها دارن می‌خورن؟ پس خوبه دیگه».

چیپس، پفک، نوشابه، آدامس، انواع کلوچه و بیسکوییت، انواع سس‌ها، که تقریباً هیچ کس در مضر بودن‌شان  ذره‌ای شک ندارد؛ بی‌وقفه و علی‌الدوام در حال پخش از رسانه ملی است.

این تبلیغات حتا به شبکه‌های مخصوص کودکان هم رحم نمی‌کند. گویی هیچ ستاد نظارتی بر آن نظارت نمی‌کند.

گویی این رسانه همگانی و محبوب فقط به سود کلانی که از تبلیغات نصیبش می‌شود می‌اندیشد و فکر پر کردن جیب‌های مبارک است.

حتا اگر به قیمت خالی شدن جیب مخاطبان وفادارش و به مخاطره افتادن سلامتی کودکان بی‌گناه باشد.

بی‌تعارف باید گفت: نسل آینده که قرار است آینده ساز باشد، با مصرف این‌گونه محصولات اصلاً معلوم نیست به آینده می‌رسد یا نه، چه برسد به این‌که بخواهد آن را بسازد!

جیمی کارتر رییس جمهور وقت ایالات متحده گفته بود اگر ما یک دلار خرج تبلیغات کنیم، بهتر از آن است که صد دلار خرج تسلیحات کنیم.

دوستی که خودش را برای کنکور آماده می‌کرد، می‌گفت در یکی از کلاس‌های خصوصی، استادشان دیدن تبلیغات تلویزیونی را برای‌شان ممنوع کرده و گفته چون حجم زیادی از اطلاعات یک دفعه و سریع وارد مغز می‌شود، از کارایی مغز می‌کاهد.

نتیجه آن که اگر رسانه فکر جیب خودش است، ما هم فکر جیب و سلامت جسم و ذهن خودمان باشیم و سلامت و آینده کودکان دلبندمان را فدای منفعت سودجویان نکنیم.

پایان پیام

کد خبر : 147174 ساعت خبر : 3:14 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=147174
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات