دلایل حضور نیافتن سازندگان روز صفر در اختتامیه فجر ۳۸ به روایت دبیر جشنواره

دلایل حضور نیافتن سازندگان روز صفر در اختتامیه فجر۳۸ به روایت دبیر جشنواره

به گزارش پایگاه خبری گلونی «ابراهیم داروغه‌زاده» در حساب خود در توئیتر در پاسخ به یک منتقد سینما درباره «چرایی حضور نیافتن عوامل فیلم سینمایی «روز صفر» در اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر» نوشت:

«آقای ملکان به دو موضوع انتقاد داشتند و اختتامیه فیلم فجر را تحریم کردند:

۱-معتقد بودند نباید افرادی که صحبت از تحریم کرده‌اند و یا افرادی که در نشست رسانه‌ای اعتراض کرده‌اند داوری و کاندیدا می‌شدند، ۲- پذیرش فیلم «خورشید» علیرغم دیر رسیدن به جشنواره فجر.»

گفتنی است؛ «روز صفر» در مراسم پایانی جشنواره با وجود این بدعت‌ و خواسته غیرمنطقی از دبیرخانه جشنواره فیلم فجر، برنده ۵ جایزه نگاه نو، جلوه‌های ویژه میدانی، طراحی لباس، جایزه ویژه هیئت داوران و نگاه ملی شد و رفتار سازندگان این فیلم، سبب تغییر آرای هیأت داوران جشنواره نشد.

دلایل حضور نیافتن سازندگان روز صفر در اختتامیه فجر۳۸ به روایت دبیر جشنواره

ابراهیم داروغه‌زاده در گفت‌وگویی درباره برخی حاشیه‌های مراسم اختتامیه و تجربه دبیری خود در سه دوره پیاپی نکاتی را مطرح کرد.

او در پاسخ به اینکه با توجه به صحبت‌های فرامرز قریبیان در جشنواره، این شائبه قوی‌تر شده که امکان تغییر رأی‌ها در جشنواره فجر هست و بعد از اعلام نامزدها و برگزیدگان این دوره هم این پرسش مطرح شده که آیا شخص دبیر، دستگاه یا نهادی خارج از سینما در تعیین نامزدها و نتایج نهایی اعمال نظری داشته است گفت:

در سه دوره‌ای که بنده دبیر جشنواره بودم به جز رأی داوران هیچ عاملی در داوری نهایی فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر اثرگذار نبوده است. طبیعتاً فشارهایی از طرف خود سینماگران، رسانه‌های سینمایی و غیر سینمایی و نهادهای نظارتی ممکن است بوده باشد ولی ما در کمال اقتدار و با افتخار از آراء داوران صیانت کردیم.

داروغه‌زاده درباره تجربه این سه دوره و سخت‌ترین روزها و تصمیم‌هایی هم که داشته گفت: سه دوره دبیری جشنواره فیلم فجر با تمام سختی‌ها برای من بسیار ارزشمند بود و تجربه‌های بسیار خوبی داشتم.

سخت‌ترین لحظات برای دبیر جشنواره شاید تفاوت نظر دبیر با جمع بندی نظر داوران در مورد برنده‌های نهایی است؛ آنجا که دبیر، بعضی وقت‌ها باید از رای‌هایی دفاع کند که نظر خودش نیست.

مثلا به انتقاد شدید فیلمساز  و یا بازیگری که جایزه نگرفته ولی از نظر دبیر بهترین بوده، باید پاسخ بدهد و از رأی داوران حمایت کند آن هم  بدون اینکه نظر و رأی خود را مکشوف کند.

پایان یپام

کد خبر : 148313 ساعت خبر : 11:21 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=148313
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات