شب بندر تاریخی کنگ

شب بندر تاریخی کنگ

به گزارش پایگاه خبری گلونی به منظور آشنایی با ” بندر تاریخی کُنگ ” که یکی از مهمترین هسته‌های زیستی در حاشیه شمالی خلیج فارس است و در سال ۱۳۹۶ اقدامات مقدماتی ثبت جهانی آن آغاز شده است، مجله بخارا شبی را بدین منظور اختصاص داده است که در ساعت ۱۷ بعد از ظهر دوشنبه ، بیست و هشتم بهمن ماه ۱۳۹۸که در سالن همایش موزه ملی ایران برگزار خواهد شد.

در این مراسم سخنرانان : محمد حسن طالبیان ، شیوا آراسته (مشاور مظالعات و طرح احیای بافت تاریخی بندر کنگ ) ، ایوب زارعی (شهردار بندر کنگ ) ، ناخدا علی بحری ( مدیر موزه مردم شناسی بندر کنگ ) درباره وجوه گوناگون تاریخی ، فرهنگی ، معماری و شهرسازی و میراث ناملموس بندر کنگ سخنرانی خواهند کرد.

بندر تاريخی کنگ در حاشيه خليج فارس يکی از ارزشمندترين هسته‌های شکل‌گيری زندگی جمعی در ايران به شمار می‌رود. قدمت اين هسته تاريخی به بيش از ۱۰۰۰ سال می‌رسد و در طول تاريخ بارها دچار تخريب و احيای مجدد شده است.

آنچه امروز از اين هسته تاريخی به جاي مانده بندري زيبا با معماري منحصر به فرد است که با وجود تمام آسيب هاي وارد آمده در طول تاريخ، انسجام و هويت بافت تاريخي آن حفظ شده و مانند نگيني در حاشيه خليج فارس خودنمايي مي کند.

اين بافت تاريخی منسجم و يکپارچه با عناصر شاخصی مانند بادگيرهای قديمی و کوچه‌های باريک و سايه‌انداز، که يادآور شهرهای سنتی ايرانی است، علاوه بر ارزش‌های فرهنگی که در سيمای کلی خود دارد و نيز سرزندگی و شادابی که در آن ديده می‌شود، در برگيرنده دانه‌های معماری ارزشمندی ست که هر يک راوی داستانی از تاريخ و سرگذشت اين مرز و بوم است.

شب بندر تاریخی کنگ

نتايج مطالعات ميدانی در خصوص معماری اين بندر تاريخی نشان می‌دهد که تعداد بيش از ۲۸۰ خانه تاريخ‌ در اين بافت وجود دارد که در اين ميان بالغ بر ۷۰ خانه، ارزش ثبت اثر در فهرست آثار تاريخی کشور را دارند. اين موضوع در نوع خود نشان از بينظير بودن شرايط کالبدی اين بافت تاريخی دارد که می‌تواند تصويری حقيقی از الگوی شهرسازی ايرانی و معماری خانه‌های نواحی جنوبی کشور ايران ارائه نمايد.

بافت تاريخی- فرهنگی بندر کنگ از بافت‌های پويا و زنده کشور است که شرايط اقليمی نقش به سزايی در نحوه شکل‌گيری اين بافت داشته؛ چرا که بهترين راه حل معماری در گذشته در اقليم گرم و مرطوب منطقه، تقويت جريان هوا در داخل و نيز پيرامون ساختمان است و وجود بادگير که يکی از عناصر شاخص، غالب و کاربردی است و همچنين کوچه‌های باريک و شبکه بندی ارگانيک معابر در اين بافت دليلی بر اين مدعاست.

بالغ بر ۳۲۰ بادگير در اين شهر تاريخی هنوز سالم و پابرجا باقي مانده است که باعث تمايز و منحصر به فرد بودن اين بافت نسبت به ساير شهرهای تاريخی کوچک در حاشیه خلیج فارس شده است. به راستی پس از يزد می‌توان بندر کنگ را شهر بادگيرها دانست: بادگيرهايی که در دورنمای کلی اين شهر به عنوان عنصری نمادين از معماری ايرانی در کنار مناره‌های مساجد اين شهر و درختان نخل استوار آن جلوه‌ای بی‌نظير ازشهر ايرانی را به تصوير می‌کشند.

ارزشمندی اين بافت نه تنها به جهت کالبد با ارزش معماري و شهرسازی آن است، بلکه به دليل پيوستگی جريان زندگی مردمانی است که تاکنون، ميراث بانان شايسته‌ای براي پيشينيان خود بوده‌اند.

وجود آئين‌هايی مانند رزيف خوانی و مشاغل سنتی از جمله صيادی، لنج سازی و دريانوردی که تاکنون نيز به صورت فعال در اين بندر در حال انجام است، بافت قديم بندر کنگ را به يکی از ارزشمندترين بافت‌های کهن و فعال کشور تبديل نموده است.

خیابان امام خمینی . ابتدای خیابان سی تیر . خیابان پروفسور رولن .شماره یک موزه ملی ایران سالن همایش موزه ملی ایران.

پایان پیام

کد خبر : 148539 ساعت خبر : 1:31 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=148539
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات