صنایع دستی پشم شتر با خاصیت درمانی در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران

صنایع دستی پشم شتر با خاصیت درمانی در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران

به گزارش پایگاه خبری گلونی سیزدهمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران امسال هم در محل نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد و در حاشیه آن مردم با فرهنگ و رسوم اقوام مختلف ایران آشنا شدند.

از جمله این فرهنگ و رسوم می‌توان به نوع پوشش، انواع و اقسام غذاها و خوراکی‌ها، صنایع دستی، آداب سنن و… هر قوم اشاره کرد.

یکی از غرفه‌های پربازدید نمایشگاه امسال هم غرفه مربوط به استان اصفهان و شهرستان کاشان بود.

غرفه‌ای که محصولات تولید شده با پشم شتر را در معرض دید عموم و برای فروش به بازدیدکنندگان عرضه می‌کرد.

ما در این ویدیو قصد داریم بخش کوچکی از این هنر را به نمایش بگذاریم آن هم از زبان یکی از غرفه‌داران که با پشم طبیعی ده‌ها محصول را تولید می‌کند.

صنایع دستی پشم شتر با خاصیت درمانی

خصوصیات پشم شتر

سراسر بدن شتر را پشم می‌پوشاند که تراکم پشم در شترهای یک کوهانه معمولاً در ناحیه گردن، کوهان و شانه‌ها بیشتر از جاهای دیگر بدن است و میزان پشم در شترهای دو کوهانه از شترهای یک کوهانه بیشتر است.

پشم شتر دارای خصوصیاتی است که آن را از پشم گوسفند متمایز می‌سازد و آن استحکام و مقاومت، سبکی وزن و کاهش انتقال حرارت است.

پشم بچه شتران از پشم شتران بالغ نرم‌تر است و هرچه سن حیوان افزایش یابد میزان پشم‌های خشن نیز در آن افزایش می‌یابد و میزان تولید سالیانه هر نفر شتر در حدود ۱ یا ۱/۵ کیلوگرم در شتر یک کوهانه و در حدود ۱/۵ کیلوگرم در شتر دوکوهانه است.

پشم شتر را معمولاً در فصل بهار می‌چینند و یا اینکه در اثر مالیدن بدن، به شاخه‌های درختان و ساقه‌های آن‌ها می‌ریزد.

قطر هر تار پشم در حدود ۱۶ـ۱۸ میکرون است و نسبت پشم شتر تمیز در حدود ۸۰% است.

پژوهشگران اظهار می‌دارند که پشم شتر دوکوهانه‌ای که در آسیای میانه و جنوب اتحاد شوروی سابق زندگی می‌کنند دارای تراکم بیشتری در مقایسه با شترانی است که در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا زندگی می‌کنند که علت آن سردی هوا در منطقه مذکور است و پشم شتر دوکوهانه وحشی مرغوب تر از سایر انواع شتر است، زیرا طول الیاف آن بلندتر است.

قبایل چادرنشین معمولاً از پشم شتر، چادر، ریسمان، پتو و حتا لباس تهیه می‌کنند و باید توجه داشت که بعد از پشم چینی، باید روی شترها را پوشاند و یا این که آن‌ها را در جاهائی سر پوشیده محصور نمود تا در معرض مستقیم اشعه خورشید قرار نگیرند.

پایان پیام

کد خبر : 148378 ساعت خبر : 1:12 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=148378
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات