گلونی

قشم دوباره از یونسکو کارت قرمز می‌گیرد؟

قشم دوباره از یونسکو کارت قرمز می‌گیرد؟

قشم دوباره از یونسکو کارت قرمز می‌گیرد؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی بعد از خبر آغاز پروژه پرورش میگو در ساحل مکسر بندر مقام، حالا خبر رسیده که در حریم طولانی‌ترین غار نمکی جهان هم دارند مرکز پرورش میگو می‌سازند.

واگذاری اراضی در محدوده طولانی‌ترین غار نمکی جهان برای ساخت مرکز پرورش میگو جدی‌ترین تهدید برای خروج ژئوپارک قشم از یونسکوست.

واگذاری اراضی در جزیره قشم از سال ۱۳۹۶ درحالی شروع شد که همان سال، پروژه ژئوپارک این جزیره موفق شد که به فهرست ژئوپارک‌های یونسکو بازگردد.

خبر تازه در ۸ بهمن ۱۳۹۸: معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری قشم با اعلام این که واگذاری اراضی مرکز پرورش در حریم ژئوسایت «غار نمکی» میگو بدون اطلاع و استعلام از سازمان منطقه آزاد قشم بوده است، درباره آخرین اقدامات صورت گرفته درباره توقف این پروژه که خروج ژئوپارک قشم را از یونسکو جدی کرده است، گفت: این پروژه هنوز متوقف نشده است اما دادستان قشم درحال انجام هماهنگی های لازم برای صدور دستور توقف است.

قشم دوباره از یونسکو کارت قرمز می‌گیرد؟

ژئوپارک جزیره قشم یک بار در سال ۱۳۸۵ ثبت جهانی شد اما در سال ۱۳۹۱ به دلیل آنچه مشکلات مدیریتی اعلام شد، کارت قرمز گرفت و از این فهرست خارج شد.

قشم در سال ۱۳۹۶ موفق شد به فهرست ژئوپارک‌های یونسکو بازگردد اما در همان سال ۱۳۹۶ واگذاری اراضی با هدف احداث اقامتگاه، مرکز پرورش میگو و آبزیان، پلاژ و شهرک‌های صنعتی آغاز شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان گفته است: بنا به درخواست دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قشم نیز فردا (هشتم بهمن‌ماه) واگذاری طرح پرورش میگو در این جزیره نیز بررسی می‌شود.

او اضافه کرد: اینکه محل اجرای طرح در حریم گنبد نمکی و ژئوپارک قرار دارد یا ندارد را باید از میراث فرهنگی قشم استعلام می‌‌گرفتند.

جزیره قشم یکی از جزایر استان هرمزگان است که به‌عنوان بزرگ‌ترین جزیره ایران و خلیج‌فارس در تنگه هرمز قرار دارد. این جزیره در چند دههٔ اخیر به یکی از مکان‌های توریستی و گردشگری تبدیل شده‌ است.

از نقاط دیدنی این جزیره بازارها و دیدنی‌های طبیعی آن چون جنگل‌های حرا، غارهای خوربس، تنگه چاهکوه، دلفین‌های آبی خلیج فارس، دره ستاره‌ها، جزایر ناز و غار نمکدان بناجعلی است.

جزیره قشم در دوران ساسانیان ابرکاوان (Abarkāvān) خوانده می‌شده‌است.

در واقع واژهٔ «کاوان»، که در زبان پارسی میانه به معنای «از تبار کاوه» است، به صورت یک اسم شخص در منابع یافته می‌شود.

ممکن است که این نام به شکل درگاهان / درگوان، که به روستایی در کرانهٔ شمالی جزیرهٔ قشم، ۲۱ کیلومتری (۱۳ مایلی) غرب شهر قشم اطلاق شده‌است، برجای مانده باشد. به نوشتهٔ اصطخری و ابن حوقل، ابرکاوان جزئی از کورهٔ اردشیر خرهٔ استان فارس بود.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل