ویروس کرونا چیست و آیا به ایران می‌رسد؟

ویروس کرونا چیست و آیا به ایران می‌رسد؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی چند روزی می‌شود که اخباری ترسناک از چین و برخی کشورها به گوش می‌رسد. مردم به یک ویروس تازه وارد مبتلا می‌شوند. ویروسی که درمان خاصی برای آن کشف نشده است. ویروسی به نام کرونا.

اواخر دسامبر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین یک مورد ابتلا به یک مریضی گزارش شد که ویروس آن بسیار ناشناخته بود.

به مرور افرادی که به این ویروس ناشناخته مبتلا می‌شدند رو به افزایش بود و پزشکان هم اسم ویروس کرونای جدید را روی این بیماری گذاشتند.

چند روز پیش خبر ویروس کرونا در کشور ما نیز حسابی داغ شد. شنیدیم که در کشور چین چندین نفر به خاطر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

از آن سو اخباری به گوش می‌رسید که در کشورهای دیگر نظیر امریکا هم موارد مشابهی گزارش شده است.

اخبار مدام داغ‌تر و داغ‌تر می‌شد. دولت چین چند شهر بزرگ این کشور را که شامل میلیون‌ها شهروند می‌شد وارد قرنطینه کرد.

تصاویر و ویدیوهایی منتشر شد که نشان می‌داد مبتلایان به این ویروس و یا افراد مشکوک به ابتلا در جعبه‌های قرنطینه خاص جابه‌جا می‌شوند.

برخی سایت‌ها تصاویری از چین منتشر کردند با تیتر وضعیت آخرالزمانی در چین. تصاویری که نشان می‌داد در خیابان‌ها از ترس پرنده پر نمی‌زند. دود حاصل از سوزاندن ماده‌ای خاص جهت پاک‌سازی محیط همه جا را فراگرفته. مردم در برخی فروشگاه‌ها سر بی‌ارزش‌ترین کالاها به جان هم افتاده‌اند و…

اما راه‌های انتقال این بیماری چیست و آیا ممکن است به اینران برسد؟

ویروس‌ها می‌توانند از تماس انسان با حیوانات منتقل شوند. طبق گفته دانشمندان سازمان بهداشت جهانی MERS در شتر‌ها و SARS از گربه‌ها شروع شده است، مورد کرونا هم گفته می‌شود اکثر مبتلایان سوپ خفاش مصرف کرده‌اند و ساختار این ویروس هم شبیه به بیماری مارها است که غذای اصلی خفاش‌ها به شمار می‌روند.

بسته به میزان ابتلا به ویروس، سرفه، عطسه یا لرزش دست از مشخص‌ترین علائم این ویروس هستند. کرونا همچنین با دست زدن به چیزی که فرد آلوده لمس کرده قابل انتقال است. در برخی موارد پرستاران هم از طریق زباله‌های عفونی بیماران مبتلا به این ویروس آلوده شده‌اند.

انتقال انسان به انسان برای ویروس کرونا تأیید شده است، اما متخصصان اکنون در تلاشند تا دریابند چه کسی آن را بیشتر منتقل می‌کند و چه کسی بیشتر در معرض خطر است و آیا این انتقال بیشتر در بیمارستان‌ها یا در جامعه رخ داده است؟ و  به نظر می‌رسد MERS، SARS و ویروس کرونا باعث بروز بیماری شدیدتر در افراد مسن می‌شوند و  میانگین سنی مبتلایان ۴۰ سال به بالا است.

در پاسخ به این سوال که آیا ما نیز در ایران در معرض خطر هستیم باید گفت بله. ما هم باید مراقب تعاملات روزانه خود باشیم.

مسئولان در فرودگاه امام از اتباع چینی و مسافران از چین آمده تست می‌گیرند اما ما نیز می‌بایست موارد بهداشتی مانند شستن مداوم دست‌ها و روبوسی نکردن و… را رعایت کنیم.

پایان پیام

کد خبر : 147356 ساعت خبر : 3:26 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=147356
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات