آرای مردمی جشنواره فیلم فجر خیلی هم مردمی نیست

آرای مردمی جشنواره فیلم فجر خیلی هم مردمی نیست

پایگاه خبری گلونی محسن فراهانی: سی و هشتمین دوره از جشنواره فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن در حال برگزاری است و امسال هم مانند سال‌های گذشته یک سیمرغ به بهترین فیلم از نگاه مردمی تعلق می‌گیرد.

سیستم جمع‌آوری نظر مردم هم به این گونه است که کد مندرج روی بلیت فیلم مورد نظر را می‌بایست در سامانه ثبت آرای مردمی ثبت کرد و میزان رضایت خود از فیلم را در سامانه مشخص کرد.

اما آیا این شیوه‌ی درستی است برای جمع‌آوری آرای مردمی؟ آیا عبارت آرای مردمی نام برازنده‌ای برای این جایزه است؟

همانطور که می‌دانید بر اساس آمار مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران حدود ۳۰ درصد از مردم ایران تاکنون حتا یک بار هم به سینما نرفتند.

از آن سو مابقی افراد هم در طول عمر خود تنها چند مرتبه به سینما رفتند.

آرای مردمی جشنواره فیلم فجر خیلی هم مردمی نیست

حالا از میان این مردم فقط و فقط درصد ناچیزی موفق می‌شوند فیلم‌ها را در جشنواره فیلم فجر تماشا کنند.

شاید بگویید درصد این تماشاچیان هرچقدر هم کم باشد باز هم مردم هستند و نظرشان نظر مردم محسوب می‌‌شود.

اما باید به یک جنبه‌ی دیگر ماجرا هم دقت کنیم. افرادی که به سینماهای جشنواره فیلم فجر مراجعه کرده باشند می‌توانند گواهی دهند که تماشاگران این جشنواره سینمایی از یک قشر و طبقه اجتماعی خاص هستند.

معمولاً قشر متوسط روبه بالای جامعه توان مالی و اقتصادی و زمان مورد نیاز برای تماشای فیلم‌ها را دارند. از طرفی این طبقه اجتماعی به دلیل سبک زندگی و سلایق منحصربفردی که دارند، نظرشان هم با اقشار دیگر کمی تفاوت دارد. معمولاً این طبقه اجتماعی نوعی از فیلم‌ها را می‌پسندند که طبقات دیگر به دلایل اعتقادی و سیاسی و اجتماعی از شبکه‌های دیگر استقبال می‌کنند.

در نتیجه می‌توان گفت این آرای مردمی جشنواره فیلم فجر، نظر مردم هست اما نظر دقیقی نیست. نظر همه‌ی مردم نیست. این آرا میانگین نظرات مردم تمام طبقات جامعه کشور ایران نیست.

اما طبق سیستم جاری جمع‌آوری آرای مردمی این قشر از جامعه اختیار دارند از طرف مردم سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم را به فیلم مورد علاقه طبقه اجتماعی خود تقدیم کنند. سیمرغی که مال همه‌ی مردم ایران است اما اکثریت مردم ایران در آن نقش ندارند.

پایان پیام

کد خبر : 148086 ساعت خبر : 5:39 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=148086
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات