تالاب میانکاله مثلث برمودایی که ۶ هزار پرنده را به کام مرگ کشید؛ مرگی مشکوک

تالاب میانکاله مثلث برمودایی که ۶ هزار پرنده را به کام مرگ کشید؛ مرگی مشکوک

به گزارش پایگاه خبری گلونی بیش از ۶ هزار پرنده در تالاب میانکاله از بین رفته‌اند. این پرنده‌ها بیشتر فلامینگو و چنگر هستند.

برخی کارشناسان مرگ دسته جمعی پرندگان در میانکاله را به احتمال زیاد، بر اثر سموم کشاورزی می‌دانند.

اکرامی، دامپزشک معتمد محیط‌ زیست مازندران گفته است:

علت تلفات مشکوک چند هزار بال پرنده مهاجر زمستان‌گذران در تالاب بین‌المللی میانکاله مسمومیت غذایی است اما محیط زیست استان مازندران: دامپزشک معتمد محیط زیست صرفا نظر شخصی خود را اعلام کرده و این خبر مورد تایید ما نیست.

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران نیز اظهار کرد: علت مرگ و میر پرندگان در دست بررسی است و هنوز از سوی سازمان پزشکی دامپزشکی کشور نتیجه قطعی اعلام نشده است.

وی تاکید کرد: مرجع رسمی علت مرگ و میر پرندگان سازمان دامپزشکی است.

خبر تازه:  رییس سازمان دامپزشکی کشور مسمومیت ناشی از دو میکروب “کلوستریدیوم ” و ” بوتولینیوم” در پرندگان مهاجر میانکاله شهرستان بهشهر را دلیل اولیه تلف شدن ۸۰۰۰ بال پرنده این تالاب اعلام کرد و گفت: محیط باتلاقی و آب‌های راکد مستعدکننده بیماری بوتولیسم که ناشی از دو میکروب کلوستریدویم و بوتولینیوم بوده، است.

فاضلاب انسانی، سموم کشاورزی و مسمومیت ناشی از جلبک و پلانگتون‌ها ممکن است باعث این مرگ‌ومیر بوده باشد. برخی هم می‌گویند ممکن است برخی برای تلافی سم وارد آب کرده باشند.

محیط زیست مازندران یک روز پس از آشکار شدن تلفات پرندگان مهاجر در میانکاله ، هرگونه شکار پرندگان در این منطقه را ممنوع کرد و به مردم در باره مصرف گوشت پرندگان وحشی هشدار داد.

بازار فروش پرندگان در فریدونکنار هم به دنبال نگرانی مردم تعطیل شد.

به گفته مدیرکل دفتر مدیریت حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط زیست، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و نیوکاسل به طور قطع عامل مرگ این پرندگان نیست.

شبه جزیره میانکاله شبه جزیره‌ای در منتهی‌الیهِ جنوبِ شرقیِ دریای خزر، در دوازده کیلومتریِ شمالِ شهرِ بهشهر واقع در زاغمرز استان مازندران ایران میباشد.

مساحت آن بیش از شصت‌وهشت هزار هکتار و ارتفاعِ آن بینِ ۱۵ تا ۲۸متر کمتر از سطحِ دریای آزاد است.

میانکاله از سال ۱۳۴۸ به عنوان «منطقه حفاظت‌شده» تعیین شد و هم‌اکنون با عناوین پناهگاه حیات وحش، تالاب بین‌المللی و ذخیره‌گاه طبیعی زیست‌کره تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد.

پایان پیام

کد خبر : 147564 ساعت خبر : 9:46 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=147564
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات