دروازه بانی خبر چیست؟

دروازه بانی خبر چیست؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی یونس شکرخواه روزنامه‌نگار و استاد دانشگاه در صفحه شخصی خود نوشت: خبری كه به روزنامه راه می‌يابد از دروازه‌های متعدد و از مسيری طولاني گذشته است.

خبری كه در مقابل ديدگان شما قرار می‌گيرد، شما را آخرين گزينشگر می‌داند. آيا اجازه می‌دهيد كه بر دروازه نگاه شما جای گيرد؟

تكرار می‌كنم: هر رويدادی كه به خبر تبديل می‌شود از دروازه‌های متعدد می‌گذرد، برخي از اين دروازه‌ها باز، برخی نيمه‌‍‌باز و تعدادی نيز كاملاً بسته هستند.

دروازه بانی خبر

استوارتهود (Stuart Hood) رمان‌نويس؛ مترجم و روزنامه‌نگار (زاده دسامبر ۱۹۱۵ در ادزل در اسكاتلند) كنترل كننده سرويس‌های تلويزيوني بی‌بی‌سی يك (BBC One) و دو در سال‌هاي ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۳ و تدارك كننده راه‌اندازی دومين كانال تلويزيوني بی‌بی‌سی موسوم به بی‌بی‌سی ۲ (BBC Two) كه بعدها مدرس فيلم و سينما شد در فصل «سياست تلويزيون» از كتاب جامعه‌شناسی وسايل ارتباط جمعی، ويراسته دنيسمك‌كوئيل (Denis McQuail) می‌نويسد:

يك برنامه تلويزيونی حاصل چندين انتخاب است كه توسط طیفی از دروازه‌بانان (گزينشگران) (gate-keepers) صورت گرفته است. اين دروازه‌بانان شامل اين افراد می‌شوند: دبيری كه موضوع مورد پوشش را تعيين مي‌كند، سازمان‌دهنده‌ای كه عكاسان و گزارشگران را برای تهیه موضوع توجيه می‌كند، تدوين‌كننده فيلم كه دست به انتخاب مي‌زند. سازنده نهایی كه مقولات را از نوارها استخراج می‌كند، معاون فردی كه مسئول سوژه است و مسئول طرح كه شكل نهایی كار را تأييد می‌كند.

دروازه بانی خبر چیست؟
دروازه بانی خبر چیست؟

خبر ( جمع: اخبار)، یا تازه‌ها، به مطالبی گفته می‌شود که برای آگاهی مردم می‌گویند یا می‌نویسند که می‌تواند به شکل اینترنتی منتشر شود (مانند گوگل نیوز) یا به شکل کاغذی که به آن روزنامه (یا هفته‌نامه و ماه‌نامه وابسته به بسامد انتشار) گویند (مثلاً واشنگتن پست یا گاردین یا همشهری) یا به شکل تلویزیونی که به آن شبکه خبری گویند (مانند بی‌بی‌سی یا شبکه خبر).

برای خبر تعاریف متفاوتی آورده شده‌است. اما معروف‌ترین جمله که به قدمت حرفه ژورنالیسم در تعریف وجود دارد این است که سگی انسان را گاز گرفت خبر نیست، اما انسانی سگ را گاز گرفت خبر است.

پایان پیام

کد خبر : 148098 ساعت خبر : 11:02 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=148098
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات