ذوب شدن ۱۰ میلیارد تن یخ طی ۲۴ ساعت در گرینلند دانمارک

ذوب شدن ۱۰ میلیارد تن یخ طی ۲۴ ساعت در گرینلند دانمارک

به گزارش پایگاه خبری گلونی یک مستندساز در جریان ساخت فیلمش، روز پنجشنبه اول اوت ۲۰۱۹، ذوب شدن بی سابقه یخ‌ها در گرینلند را به تصویر کشید. کاسپر هارلوئو مشغول ساخت مستندی به نام «سفر به دل یخ‌ها» است.

دانشمندان موسسه هواشناسی دانمارک گزارش داده اند که به دنبال گرمای تاریخی ۲۲ درجه سانتیگرادی «یخسار» گرینلند در ماه ژوئن به طور کلی ذوب شده است. فرایند ذوب شدن این صفحه یخی از ابتدای ماه شروع شده بود. طی این ماه ۱۹۷ گیگاتون یخ ذوب شده‌است.

بالاترین میزان ذوب شدن یخ‌ها در ۳۱ ژوئیه به ثبت رسید که در آن بیش از ۱۰ میلیارد تن یخ (معادل ۱۱ گیگاتون) ظرف ۲۴ ساعت ذوب شد.

یَخسار انبوهه‌ای از یخ حاصل از یخچال طبیعی است که پهنه پیرامون خود را می‌پوشاند. یخسارها از پنجاه هزار کیلومتر مربع بزرگ‌تر هستند. یخسارها از جزیره‌های یخی یا یخچال‌ها بزرگ‌ترند. تنها یخسارهای موجود در جهان در جنوبگان و گرینلند قابل مشاهده اند.

ذوب شدن ۱۰ میلیارد تن یخ

طی ۲۴ ساعت در گرینلند دانمارک

کاسپر هارلوئو به رویترز گفت: «کاوش یخ‌کره بسیار مرموز و جالب بود. این یخ‌ها مثل یک هیولای بزرگ در آنجا به خواب فرو رفته‌اند. قبل از اینکه این هیولا شروع به ذوب شدن کند هیچکس به آن اهمیتی نمی‌داد. حالا همه به آن اهمیت می‌دهند، البته به دلیلی که موجه است.»

یخ‌کره آن بخشی از کره زمین است که در آن آب به صورت جامد است و شامل یخ‌های دریاها، یخ‌های دریاچه‌ها، یخ‌های رودها، زمین‌های پوشیده از برف، یخرود، توده‌های یخ، صفحات یخ و زمین‌های یخ‌زده می‌شود.

گرینلند نام ناحیه خودگردانی از دانمارک است. گرینلند در آب‌های اقیانوس منجمد شمالی واقع شده ومحل سکونت حدود ۵۶ هزار نفر است. گرینلند را به‌عنوان کم‌تراکم‌ترین منطقه جهان به لحاظ جمعیتی می‌شناسند.

پایان پیام

کد خبر : 148693 ساعت خبر : 2:26 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=148693
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات