گلونی

نباید اطلاعات را کتمان کرد

نباید اطلاعات را کتمان کرد

نباید اطلاعات را کتمان کرد

نباید اطلاعات را کتمان کرد

به گزارش پایگاه خبری گلونی مجید رضاییان استاد دانشگاه، پژوهشگر روزنامه نگاری در روزنامه ایران نوشت: درخصوص سه روزعدم اطلاع‌رسانی و پنهان کاری فاجعه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی که یک فاجعه ملی محسوب می‌شود، لازم می‌دانم به ۴ نکته مهم اشاره کنم.

نباید اطلاعات را کتمان کرد

کسب خبر در دنیای کار حرفه‌ای روزنامه نگاری، باید از منبع اصلی و نه از منبع با واسطه باشد.

اگرچه از زمان ورود اینترنت به حوزه کار رسانه، در کار حرفه‌ای روزنامه‌ها، خلل ایجاد شده است، اما آژانس‌های خبری مهم دنیا و روزنامه‌نگاران متخصص تلاش می‌کنند تا از این اصل عدول نکنند.

به‌همین علت شبکه‌های تلویزیونی مشهور و قدرتمند، گزارش‌ها و خبرهای مهم را همواره به‌صورت پخش زنده و با درج لوکیشن (live and location) از میدان واقعه پخش می‌کنند، چراکه می‌خواهند به مخاطب نشان دهند، ما همچنان به اصل انتشار خبر از منبع اصلی متکی و وفادار هستیم.

صحت و سقم خبر. شما وقتی در میدان یک رویداد خبری هستید، باید اطلاعاتی که دریافت می‌کنید، دارای 6 عنصر باشد، این عناصر باید در کنار هم قرار بگیرند و کامل‌کننده خبر باشند.

به‌همین علت صحت و سقم خبر یک قانون است و فرقی ندارد ما در چه مقطع زمانی زندگی می‌کنیم.

هم‌اکنون عصر وب هوشمند است، اما به‌ هر میزان که تکنولوژی پیشرفت کرده و جلوتر برود، باید این اصل رعایت شود.

زمانیکه این دو اصل وجود دارد، همه از روزنامه‌نگاران گرفته تا افرادی که به منبع اطلاعات دسترسی دارند مثل دستگاه‌های دولتی، باید نسبت به این دو اصل وفادار باشند.

به عبارتی خبرنگار فقط نباید با چند تماس بگوید که پاسخی نداده‌اند. او باید در خبر یا گزارش خود بنویسد که این افراد حاضر به پاسخگویی نشدند، این یک کار حرفه‌ای است، جدا از اینکه نباید تنها به یک منبع متکی بود.

اگر این ۳ اصل مهم رعایت نشود، ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که نمی‌توانیم اطلاعات را کتمان کرده یا پنهان کنیم و جلوی خبررسانی را بگیریم، چنین چیزی امکانپذیر نیست، چون مرجعیت رسانه از بین می‌رود و اعتماد به رسانه‌ها به صفر می‌رسد. پیامد چنین اتفاقی غیر قابل تصور است.

درباره انتشار اخبار در شبکه‌های اجتماعی باید گفت که در این شبکه‌ها خبر تولید نمی‌شود، آن چه دیده می‌شود، بخشی از حقیقت، پساحقیقت و البته باز نشر اخبار است. مخاطب نیز بر همین مبنا دست به قضاوت می‌زند و اعتماد به رسانه‌ها از بین می‌رود.

بنابراین تبعات منفی آن بیشتر از اطلاع‌رسانی است. اما زمانیکه اطلاع‌رسانی در شبکه‌های اجتماعی بازتاب پیدا می‌کند، شما به‌عنوان یک روزنامه نگار حرفه‌ای باید با حضورتان این فضا را مدیریت کنید.

در شبکه‌های اجتماعی حضور بیشتر مساوی با دیده شدن است.

درحقیقت شما می‌توانید با اطلاع‌رسانی صحیح جلوی انتشار اخبار دروغ و حتی شایعه‌سازی را بگیرد، اما ابتدا باید به این ۴ نکته توجه کنید.

نباید اطلاعات را کتمان کرد

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل