نقد منتقدین بر فیلم‌ها هیچ پیشرفتی نداشته است؛ نقد نقد

نقد منتقدین بر فیلم‌ها هیچ پیشرفتی نداشته است؛ نقد نقد

پایگاه خبری گلونی محسن فراهانی: با آغاز سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر باز هم بازار نقدنویسی و نقد فیلم حسابی داغ شده است. منتقدین صبح تا شب در حال نقد فیلم‌ها هستند.

در کنار منتقدین هم هستند افرادی که در صفحات شخصی خود و یا در جمع اطرافیان و دوستان به طور نه چندان حرفه‌ای فیلم‌های جشنواره را نقد می‌کنند.

نقد فیلم یکی از عناصر مهم سینما است. عنصری که به پیشرفت و ترقی فیلم ساز و بازیگر و عوامل فیلم کمک می‌کند.

نقد اگر اصولی و حرفه‌ای باشد به مرور می‌تواند از یک هنرمند شکست خورده‌ی منزوی شده، یک سلطان قلب‌های محبوب و هنرمند سوپراستار بسازد.

به شرطی که نقد منصفانه، حرفه‌ای، استاندارد و مبتنی بر متد واقعی نقدنویسی باشد و از آن سو هنرمندان نیز به این نقدها توجه کنند.

حالا اما چندسالی می‌شود که نقد خوب کم شده است. گویا قحطی نقدی که ویژگی‌های یک نقد سازنده و مفید را داشته باشد افتاده است به جان سینمای ایران.

سال‌هاست که منتقدین با واژه‌های این فیلم را دوست نداشتم، مورد پسند من نبود، بد بود، خوب بود، کیف کردم، شاهکار بود و… پرونده فیلم را می‌بندند و می‌روند سراغ فیلم بعدی.

نقد خوب نقدی است که اگر می‌گوید فیلم بد است بگوید چرا بد است. اگر می‌گوید خوب است بگوید چرا خوب است. منتقدین باید به یاد بیاورند که عرصه‌ی نقد سلیقه‌ای نیست.

هنر استاندارد دارد، تکنیک‌ها و متد تخصصی و علمی دارد. نمی‌شود با یک جمله «باب میل من نبود» یا «من از این سبک فیلم‌ها کلاً خوشم نمیاد» از روی فیلم عبور کنند.

بله یک نفر حق دارد از یک سبک فیلم خوشش نیاید ولی اجازه ندارد به عنوان یک منتقد این نظر را به خورد مخاطب بدهد.

او می‌تواند بگوید این فیلم فیلم خوبی بود اما من از آن خوشم نیامد چون به سلیقه من نمی‌خورد.

از آن سو دوستان رسانه‌ای هم با استفاده از چند عبارت محدود تکلیف معرفی فیلم‌ها را روشن می‌کنند.

مثلاً برای معرفی فیلم‌ها از عباراتی مانند: فیلمی متفاوت، فیلمی خاص، فیلمی دوست‌داشتنی و…. استفاده می‌کنند و ما هم می‌مانیم که این عبارات یعنی چه؟ متفاوت با چه؟ خاص از چه لحاظ؟ دوست‌داشتنی از نظر چه کسی؟

خلاصه که روز‌به‌روز کیفیت برخی فیلم‌های سینمایی در حال افزایش است و مسیر روبه جلو است اما این پیشرفت نیازمند وجود یک سیستم حرفه‌ای‌ نقد هم هست.

پایان پیام

کد خبر : 147981 ساعت خبر : 10:38 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=147981
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات