کتاب رزیتاخاتون اثری از سیدمهدی شجاعی

کتاب رزیتاخاتون اثری از سیدمهدی شجاعی

پایگاه خبری گلونی محسن فراهانی: سیدمهدی شجاعی مدیر انتشارات نیستان روزگاری مجله‌ای را به صاحب امتیازی خود منتشر می‌کرد به همان نام نیستان.

مجله‌ای که بین مخاطبان حسابی محبوب بود. اما ناگهان شجاعی تصمیم به تعطیل کردن آن گرفت و دیگر هیچ‌گاه به حوزه مطبوعات وارد نشد.

او خود در ماهنامه فرهنگی هنری نیستان یک ستون طنز داشت به نام رزیتاخاتون که به‌گزین مطالب آن ستون را شجاعی در کتاب رزیتاخاتون جمع‌آوری و منتشر کرده است.

کتاب رزیتاخاتون سیدمهدی شجاعی

اما جذاب‌ترین بخش کتاب مربوط می‌شود به ماجرای تعطیلی ماهنامه نیستان.

شجاعی در بخشی از کتاب پرده از ماجرایی برمی‌دارد که خواندنش برای مخاطبان کتاب که عمومآ مخاطب مطبوعات هم هستند خالی از لطف نیست.

شجاعی تعریف می‌کند که در آن روزگار که مردم و مسئولان و اصحاب رسانه جملگی مجله نیستان را ماهنامه‌ای ارزشی و اخلاقی و اعتقادی قلمداد می‌کردند ناگهان رئیس دادگستری وقت تهران یکی از مطالب همان ستون رزیتاخاتون را خلاف عفت عمومی تشخیص می‌دهد و به همین خاطر سیدمهدی شجاعی را پای میز محاکمه می‌کشاند.

شجاعی در بخش دیگری از کتاب متن دفاعیات خود در دادگاه را نیز منتشر کرده است که به خاطر قلم تند و آتشین شجاعی و حرف‌های جنجالی او بسیار خواندنی است.

شجاعی در کتاب رزیتاخاتون می‌نویسد که چند ماه پس از برگزاری دادگاه رئیس وقت دادگستری تهران نیز از کار برکنار شد اما او دیگر هیچ‌گاه میلی به بازگشت به عرصه مطبوعات نداشت. به همین خاطر مجله نیستان دیگر هرگز منتشر نشد.

کتاب رزیتاخاتون را نشر نیستان در ۱۳۱ صفحه به تاریخ ۱۳۷۸ منتشر کرده و تا سال ۱۳۹۳ این کتاب ده بار تجدید چاپ شده است.

شجاعی در کتاب خود به مسائلی نظیر انتخابات، فقر، مبارزه با فساد، ثروت، ازدواج، بانوان فوتبالیست و… به زبان طنز پرداخته است.

او در انتهای کتاب دو مصاحبه با ماهنامه عاشورا و روزنامه سلام را گنجانده که برای شناخت بیشتر از فضای مطبوعاتی آن دوران بسیار مفید است.

پایان پیام

کد خبر : 148660 ساعت خبر : 2:34 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=148660
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات