گلونی

دابسمش آیلاند خط قرمز کمدی است

دابسمش آیلاند خط قرمز کمدی است

دابسمش آیلاند خط قرمز کمدی است

دابسمش آیلاند خط قرمز کمدی است

پایگاه خبری گلونی محسن فراهانی: من به اینکه صاحب واژه آیلاند یک معلم فداکار بوده و یک خانم مظلوم بوده و پیرزنی ساده‌دل بوده و روستایی و شهرستانی بوده کاری ندارم.

دابسمش آیلاند

این دلیل‌ها برای آدم‌های دل‌نازک و رقیق‌القلب است تا با استناد به آن بگویند شوخی با آن صدا کار خوبی نبود. من می‌خواهم از نظر اصول طنز و کمدی به این موضوع نگاه کنم.

شما می‌توانی اندیشه‌های و رفتار غلط یک نفر را نقد کنی اما هرگز اجازه نداری معلولیت یک نفر را نقد کنی و آن را دستمایه ریشخند و تمسخر قرار دهی.

چرا که آن فرد در شکل‌گیری آن معلولیت هیچ تقصیری ندارد. آیلاند مثل موزه لوور نیست. آن از روی بی‌دانشی بود و این از روی ناتوانی. آن مدعی بود و این بی‌ادعا.

شما می‌توانی به یک فرد ناشنوا نقد کنی که چرا دستانت را نمی‌شویی اما حق نداری کر بودن او را نقد کنی و به آن بخندی.

آیا انسانی که از شرافت و عقل بویی برده باشد به یک نابینا می‌خندد و می‌گوید هو هو کور؟

در مورد آیلاند هم همینطور است. این یک ناتوانی گفتاری است.

یک معلولیت گویشی است. کسی که ۶۰ سال از عمر خود را بدون حضور این واژه‌ها سپری کرده نسبت به مایی که نصف عمرمان را غرق این کلمات بودیم کار دشوارتری برای ادای آن دارد.

همانطور که پدر من بعد از هزاربار تذکر ما هنوز به واتساپ می‌گوید واستاپ. یا عمویم که به بانک می‌گوید بانگ. یا زن‌عمویم که به وای‌فای می‌گوید وای‌وای.

نخندید. زمین به طرز شگفت‌آوری به گرد خود می‌چرخد و سرعت پیشرفت تکنولوژی به شدت بالاست.

شک نکنید چند سال آینده واژه‌هایی وارد می‌شوند که ما نه مفهومش را به خوبی درک می‌کنیم نه از پس ادای آن برمی‌آییم. اما کودکان آن دوران مثل بلبل از آن کلمات استفاده می‌کنند.

پس به ریشخند گرفتن آیلاند هیچ جایی در طنز و کمدی ندارد.

دابسمش آیلاند

اگر هم با اغماض دست کمدی را باز بگذاریم، یک کمدین خیلی باید چیپ و کم‌مقدار و فارغ از دنیا و بی‌غم و لوده باشد که از میان سوژه‌هایی مانند استبداد و ظلم و آدم‌کشی و دروغ و ریا و وطن‌فروشی و اختلاس و احتکار و تخریب محیط زیست و ظلم به زنان و هزاران مورد دیگر، سوژه‌ای چنین حقیر و پست را انتخاب کند.

که چی؟ که چه چیزی را اصلاح کند؟ گیریم آن خانم از فردا با لهجه بیریتیش بگوید آنلاین! چه سودی دارد؟ کمدین چه گلی به سر جامعه زده است؟

چنین به قعر رفتن کمدی نتیجه نظر آن‌هایی است که معتقدند کمدی حد و مرز ندارد. دارد آقا جان. دارد. با همه چیز شوخی نکنید چون با همه چیزتان شوخی می‌کنند.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل