چنارهای خیابان ولیعصر درختانی که بخشی از تاریخ تهران بودند و حالا از بین می‌روند

چنارهای خیابان ولیعصر درختانی که بخشی از تاریخ تهران بودند و حالا از بین می‌روند

تعدادی از این درختان یا کنده به جا مانده از آنها در روزهای گذشته قطع شده‌اند

برخی از این درختان دچار بیماری بوده‌اند

پایگاه خبری گلونی راضیه حسینی: خیابان ولیعصر بلندترین خیابان خاورمیانه، زمانی پر از چنارهای به هم تنیده و زیبا بود.

شصت هزار چنار که در دو طرف این خیابان از سال ۱۳۱۸ زیبایی این خیابان را صدچندان کرده بودند حالا روز به روز از تعدادشان کم می‌شود.

چنارهای خیابان ولیعصر که در خاطرات نسل‌های زیادی از تهرانی‌ها جا دارند حالا دیگر در حال تبدیل شدن به خاطره‌‌ای هستند که پدرها و مادرها برای فرزندان‌شان تعریف می‌کنند.

عکس از محدثه صارمی

فرزندانی که چهره زیبای خیابان ولیعصر با درختان به هم تنیده را فقط می‌توانند تصور کنند. این درختان حال و روز خوشی ندارند و تعدادی از آنها به علت بیماری بریده شدند.

این روزها خیابان ولیعصر غمگین درختان زیبایش است و امید دارد نهال‌هایی که کاشته شده روزی به همان افراشتگی و زیبایی قد بلند کنند و ماندگار شوند.

آنقدر ماندگار که نسل به نسل از چنارها و زیبایی این خیابان بگویند. آنقدر استوار که ناخوش نشوند و تیشه به ریشه‌شان نخورد.
چرا چنارها به این روزافتاده‌اند؟

بر اساس اعلام کارشناسان محیط زیست هر روز لایه‌ای از آلودگی و چرک روی برگ چنارهای این خیابان را می‌گیرد و عمر آن‌ها را به یک سوم کاهش می‌دهد.

عدم نگهداری مناسب، نفوذناپذیر شدن کف جوی آب خیابان به علت استفاده از بتن در کف آن، نفوذ آهک و سیمان ناشی از مصالح ساختمانی و همچنین خشک کردن تعمدی درختان خیابان ولیعصر توسط برخی صاحبان مراکز بازرگانی از جمله عواملی است که سبب آسیب دیدن درختان چنار خیابان ولیعصر شده‌است.

در حال حاضر از مجموع ۶۰ هزار درختی که در سال‌های گذشته در خیابان ولی‌عصر از میدان راه‌آهن تا میدان تجریش تنفس می‌کردند، تنها ۲۰ درصد مجموع درخت‌های چنار این خیابان یعنی ۱۱ هزار و ۸۰۰ درخت باقی‌مانده‌اند و بقیه از بین رفته‌اند. نابودی درختان چنار خیابان ولیعصر در حالی است که عمر چنار در شرایط خوب حدود ۴۰۰ سال است.

حالا اما بعد از گذشت تنها هشتاد سال در حال نابودی هستند و اگر به همین شیوه پیش برود دیگر چیزی از این چنارهای زیبا و افراشته باقی نخواهد ماند.

پایان پیام

کد خبر : 148789 ساعت خبر : 3:19 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=148789
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات