الفه در لرستان امسال برگزار نمی‌شود

الفه در لرستان امسال برگزار نمی‌شود

پایگاه خبری گلونی محمد پورخداداد: اپیدمی ویروس کرونا باعث شده است تجمعات انسانی در کشور تحت تاثیر قرار بگیرد.

بسیاری از مکان‌هایی که محل تجمع بوده‌اند تعطیل یا بسیار محدود شده‌اند.

سینماها سالن‌های تئاتر و دیگر مراکز فرهنگی، مسابقات و تمرینات ورزشی، تجمعات مذهبی و حتی اماکن ‌مذهبی مانند امامزاده‌ها و بارگاه‌ها تعطیل شده‌اند.

الفه در لرستان

زیارت اهل قبور به‌ویژه در پایان سال یکی از آیین‌های ایرانیان است و اعتقاد زیادی به آن دارند.

مردم خرم‌ آباد جمعه آخر سال به زیارت اهل قبور می‌روند و آن را الفه alefa می‌نامند.

قبرستان خضر و صالحین و باقی قبرستان‌های حاشیه شهر پر از جمعیت می‌شوند و مردم با بشقاب سبزه، گل و شیرینی به مهمانی درگذشتگان خود می‌روند.

اما در وضعیت کنونی به جا آوردن این آیین خطرات زیادی دارد. گردهم‌آیی جمعیت زیادی در یک منطقه کوچک می‌تواند موقعیت مناسبی برای انتقال ویروس کرونا به‌وجود آورد.

وضعیت قرمز در شهر خرم‌آباد هم به صدا درآمده است. بیمارستان‌های شهر پر از بیماران کرونایی شده است و همین حالا هم کنترل این شرایط با کمبود امکانات شهر بسیار سخت شده است. شهر دیگر ظرفیت موج دیگری از بیماران کرونایی را ندارد.

مدیران شهری اعلام کرده‌اند راه‌های منتهی به قبرستان‌های شهر بسته خواهد شد. اما این خود مردم هستند که باید این شرایط را درک کنند و در خانه بمانند.

در مورد الفه بیشتر بدانید:

معنی آن چیست؟ این آیین چه فرقی با پنج شنبه آخر سال دارد؟

اسحق عیدی در دستور نامه و فرهنگ واژگان زبان لری (سیفا) نوشته است: روز قبل از عید نوروز، حرمت روز و شب البف در لرستان مانند حرمت روز و شب جمعه است. مشابه با روز عرفه.

اکبر یاوریان در واژه نامه لری (افلاک) نوشته است: مراسم یادآوری درگذستگان حتی مردگان سال‌های دور شب قبل از عید هر سال. از واژه عربی عرف با تبدیل ر به ل به معنی شناختن و شناسایی کردن.

و سیدفرید قاسمی در دانشنامک خرم آباد نوشته است: آیین حضور در گورستان یک روز مانده به تحویل سال. عرفه و الفه هم می‌گویند.

در روایت‌های ایرانی آمده است که در پنجشنبه و جمعه آخر سال درگذشتگان منتظر آمدن بازماندگان می‌شوند و به همین دلیل هم بازماندگان مانند رفتن به مهمانی به قبرستان می‌روند.

در خرم‌آباد، پنجشنبه و جمعه آخر سال با ترافیک سنگین خیابان‌های منتهی به قبرستان اصلی این شهر در هم‌آمیخته است و طرح‌های اجرا شده هم نتوانسته این مشکل را حل کند.

ولی باز هم مردم از صبح پنجشنبه و جمعه به سمت قبرستان می‌روند و رسیدن عید نوروز را بن درگذشتگان خود تبریک می‌گویند و ساعاتی را کنار مزار آن‌ها می‌گذرانند.

پایان پیام

کد خبر : 151019 ساعت خبر : 11:51 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=151019
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات