توانایی جامعه ایرانی در برابر کرونا

توانایی جامعه ایرانی در برابر کرونا

به گزارش پایگاه خبری گلونی دکتر محمد فاضلی در کانال شخصی خود نوشت:

جامعه ايرانی مثل همه جوامع، ترکيبی از قوت‌ها و ضعف‌هاست. من در اين يادداشت می‌خواهم شماری از قوت‌هايش را که در برابر کرونا آشکار شده است پررنگ کنم.

ميليون‌ها ايرانی آزموده‌شده در سال‌های تلخ تحريم و فشار اقتصادی، بسيار عقلانی و اخلاقی عمل کرده‌اند و بسيار آرام‌تر از مردمان کشورهای توسعه‌يافته، در مقابل خطرات ناشی از کرونا، فروشگاه‌ها را غارت نکرده‌اند و عملاً به جلوگيری از تعميق بحران کمک کرده‌اند.

 سال‌ها سرمايه‌گذاری در آموزش اگرچه به دليل سياست‌های غلط باعث ارتقای بهره‌وری و رشد اقتصادی نشده، اما امروز در مواجهه با کرونا، جامعه‌ای با ميليون‌ها دانش‌آموخته، نوعی نظم درونی در تطبيق يافتن با رعايت ملزومات بهداشت فردی برای پيشگيری از بيماری نشان می‌دهد.

توانایی جامعه ایرانی در برابر کرونا

علی‌رغم سال‌ها سياست غلط رسانه‌ای و توليد بی‌اعتمادی گسترده، هزاران فعال اجتماعی بسيج شده‌اند و با فعلاً صرف‌نظر کردن از همه کاستی‌ها، می‌خواهند جامعه را از دست اين بلا نجات دهند.

آن‌ها در تلگرام می‌نويسند، ايده‌پردازی مي‌کنند، سمن‌ها و خيريه‌ها را بسيج می‌کنند و عملاً می‌کوشند ضعف‌های نظام سياسی را جبران کنند.

 ميليون‌ها ايرانی در آخرين روزهای سالی بسيار سخت و فرساينده اعتماد و انسجام اجتماعی، از صميم قلب با کادرهای درمانی همدلی کرده‌اند و قوت قلب آن‌ها شده‌اند. قدرشناسی در اين مقياس سرمايه‌ای براي هر ملتی است.

 اگرچه آن‌ها که بهداشت عمومی را رعايت نمی‌کنند، سفر می‌روند و در خانه نمی‌مانند به چشم می‌آيند؛ اما ده‌ها ميليون ايرانی، علی‌رغم کمبود برخی مواد و وسايل بهداشتی، رعايت بهداشت عمومی، ماندن در خانه و کمک به کنترل اپيدمی کرونا را انتخاب کرده‌اند.

ده‌ها ميليون ايرانی در شبکه‌های اجتماعی و با هر وسيله‌ای که در اختيار دارند، علی‌رغم فيلترينگ بسيار بسيار غلط تلگرام در اين روزهايی که به تلگرام نياز است، کوشيده‌اند ديگران را به رعايت اصول پيشگيری از کرونا تشويق کنند.

بسيج و انسجام عمومي براي رفتار عقلانی در ميليون‌ها ايراني بروز کرده است.

ميليون‌ها ايرانی يکصدا شده‌اند و از حاکمان‌شان کارآمدی، شفافيت، صداقت، عقلانيت و جديت بيشتر مطالبه می‌کنند. خستگی‌ناپذير اين کار را انجام می‌دهند.

ایرانی‌های با اخلاق

ميليون‌ها ايرانی بسيار انسان‌دوستانه، راه‌هاي کمک کردن به ضعيف‌ترين اقشار آسيب‌ديده از بيماری کرونا را جست‌وجو می‌کنند.

درست است که کردار غيراخلاقی چند محتکر رسانه‌ای می‌شود، اما ميليون‌ها ايرانی هم اخلاق انسان‌دوستی را تجربه می‌کنند.

هزاران تحصيل‌کرده، مهندس و متخصص در صدد راه‌اندازی نرم‌افزارهايی برای کمک به غلبه بر کرونا، رفع مشکلات اقتصادی آسيب‌ديدگان و استفاده از فناوری اطلاعات برای حل مشکل هستند. اين ظرفيت جامعه ايرانی است.

جامعه ايرانی که هرگز تجربه مواجهه با چنين بحرانی را نداشته، صبورانه خود را با آموزش از راه دور، تغيير رفتارهای سبک زندگی روزانه، مقابله با جهالت‌های گروه‌های افراطی، و طيفی از رفتارهای عقلانی تطبيق می‌دهد.

ما هنوز کاستی‌های خودمان را داريم و به‌واقع از يک نظام حکمرانی شايسته جمعيتی هشتادوچهار ميليون نفری و مناسب زيستن در دنيای مدرن برخوردار نيستيم، اما ما تصوير تاريکی هم نداريم. ده‌ها ميليون ايرانی اين روزها در کوران تحريم، مشکلات اقتصادی سنگين، چشم‌اندازهای مبهم، کاستی‌های عميق نظام اداری، و کج‌رفتاری‌های قدرت سياسی، فرهيخته و ميهن‌دوست عمل می‌کنند.

اين‌ها قوت‌های جامعه ايرانی است. خودمان آن‌ها را ناديده نگيريم، و حاکمان نيز چشم بر اين همه حسن جامعه ايرانی نبندند. جامعه ايرانی شايسته حکمرانی بسيار کارآمدتر، اخلاقی‌تر و انسانی‌تری است.

پایان پیام

کد خبر : 151249 ساعت خبر : 1:31 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=151249
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات