نگاه محیط زیستی به کرونا و چین؛ کرونا فقط تحفه‌ای شوم از چین نیست!

نگاه محیط زیستی به کرونا و چین؛ کرونا فقط تحفه‌ای شوم از چین نیست!

به گزارش پایگاه خبری گلونی محمد درویش فعال حوزه محیط زیست در کانال تلگرام خود نوشت: روایت است یک روز از رییس‌جمهور چین پرسیدند: اگر یکی از کشورهای همسایه به شما حمله کند، واکنش‌تان چه خواهد بود؟

او بدون درنگ گفته بود: به ظرفیت ۲میلیون‌نفر اتوبوس به سمت مرزش گسیل خواهیم کرد!

گفتند: یعنی پاسخ نظامی نمی‌دهید؟ گفت: لازم نیست! هر کشوری که در یک روز، ۲میلیون مهاجر را بپذیرد، به سرعت فلج و تسلیم خواهد شد!

نگاه محیط زیستی به کرونا

حالا ماجرای کرونا بار دیگر ثابت کرد که چینی‌ها راست می‌گویند و نه فقط کشورهای همسایه که کل جهان را به‌ شدت در کمتر از چند روز لرزانده‌اند.

اما راست آن است که کرونا بار دیگر نشان داد که بشر مغرورِ هزاره‌ی سوم تا چه اندازه آسیب‌پذیرتر از اجداد خویش است.

کرونا حاصل عدم تبعیت از قوانین حاکم بر بوم‌سازگان جهانی و انتخاب سبکِ زندگی‌ای آزمندانه است.

کاش عبرت گرفته و از خزانه‌های بومی خویش در حوزه‌ی گیاهی و جانوری، سزاوارانه‌تر پاسداری کنیم و اجازه‌ی ورود گونه‌های غیربومی و مهاجم را به زیست‌اقلیمی که به آن تعلق ندارد، ندهیم.

راستی! چه کسی می‌تواند تضمین دهد از حاصل تلاش برای دستکاری ژنتیکی محصولات گیاهی و جانوری – تراریخته – کرونای به مراتب ترسناک‌تری در آینده آفریده نشود؟

لستر تارو روزی هشدار داده بود: در جهانی که سالانه بیش از ۳۰۰ ماده شیمیایی جدید وارد طبیعتش می‌شود، باید منتظرِ هر عقوبتی بود.

یادمان باشد:

به جای آنکه فقط سبک زندگی یک ملت را بابت شیوع کرونا محکوم کرده و خدای ناکرده رفتارهایی نژادپرستانه و تحقیرآمیز نسبت به شهروندان چینی از خود بروز دهیم؛ باید بدانیم که ممکن است بار دیگر، ویروسی ناشناخته اینبار از خاورمیانه، آفریقا، اروپا، آمریکا، استرالیا، جمهوری‌های آسیای میانه و یا هر نقطه‌ی دیگری از زمین سربرآورد.

به جای فرافکنی و انداختن تقصیر به گردنِ دیگران، بکوشیم تا با درک قوانین حاکم بر طبیعت، آزمندی‌ها را قربانی آینده‌نگری، درایت و ژینایی زمین کنیم و نه برعکس!

پایان پیام

کد خبر : 148874 ساعت خبر : 10:59 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=148874
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات