واکنش متفاوت هنرمندان در شرایط اجتماعی

واکنش متفاوت هنرمندان در شرایط اجتماعی

به گزارش پایگاه خبری گلونی و به نقل از ایسنا همراهی و واکنش هنرمندان با رویدادها و دغدغه‌های اجتماعی همواره با واکنش‌های مثبت و منفی زیادی همراه بوده است؛ اما به طور کلی در سال‌های اخیر این انتظار در مردم ایجاد شده است که هنرمندان نباید در برابر اتفاقات روز و دغدغه‌های عمومی جامعه سکوت کنند.

واکنش متفاوت هنرمندان

از واکنش‌های متفاوت مردم از هیجان و عصبانیت تا اسطوره‌سازی که بگذریم، به باور بسیاری از کارشناسان واکنش هنرمندان به غیر از واکنش‌هایی که به عنوان یک شخص حقیقی نشان می‌دهند، به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم در آثاری که خلق می‌کنند انعکاس می‌یابد.

در این میان برخی هنرمندان واکنش‌های لحظه‌ای دارند، برخی در گذر زمان اثری خلق می‌کنند و عده‌ای هم سکوت و بی‌تفاوتی را به خودی خود نوعی واکنش می‌دانند.

در همین راستا، فرزاد فرجی ـ هنرمند و رییس سابق انجمن هنرمندان سفالگر ایران درباره نقش هنرمندان در همراهی با رویدادهای اجتماعی و تاثیر این رویدادها در آثاری که خلق می‌کنند، می‌گوید: قطعا هنر از موضوعات اجتماعی و زندگی روزمره جدا نیست.

در برخی آثار نمودهای رفتارهای اجتماعی دیده می‌شود و در برخی دیگر به دلیل فضایی که هنرمند در آن قرار دارد، دیده نمی‌شود. در واقع نمی‌توان گفت که انعکاس رویدادهای اجتماعی در آثار تجسمی قطعا وجود ندارد، بلکه این موضوع کاملاً نسبی و تعاملی است.

او ادامه می‌دهد: هنرمند کسی جز ساختار اجتماع نیست، در دل جامعه زندگی می‌کند و دغدغه‌های ذهنی او و الهاماتش در کنار هم قرار می‌گیرند تا اثری خلق شود. در این میان برخی صریح واکنش نشان می‌دهند و برخی هم به‌واسطه استعاره‌ها اثری را خلق می‌کنند.

فرجی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در آینده می‌توان آثاری را که در این برهه تاریخی خلق می‌شوند در زمینه چگونگی واکنش به رویدادهای اجتماعی مورد ارزیابی قرار دارد، اظهار می‌کند:

همان‌گونه که درباره‌ آثاری که در گذشته خلق شده‌اند، روز به روز نظریه‌ها تغییر می‌کنند و اظهارنظرهای جدیدی مطرح می‌شود که همدیگر را نقد می‌کنند، درباره آینده هم نمی‌توان گفت که منتقدان و تحلیل‌گران می‌توانند از آثار این دوره از تاریخ به نتیجه مشخصی برسند و به شخصه فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی رخ بدهد.

پایان پیام

کد خبر : 149250 ساعت خبر : 2:24 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=149250
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات