چه کسانی بیشتر کرونا می‌گیرند؟ آیا مردان بیشتر از زنان در خطر هستند؟

چه کسانی بیشتر کرونا می‌گیرند؟ آیا مردان بیشتر از زنان در خطر هستند؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی دکتر علی ملائکه، روزنامه‌نگار و پزشکی که سال‌هاست روزنامه‌نگاری می‌کند، دقیق ترجمه می‌کند و مستند حرف می‌زند، درباره کرونا یادداشت نوشته است:

آمار منتشر شده از چین نشان می‌دهد خوشبختانه یک گروه حساس به بیماری‌های ویروسی تنفسی یعنی کودکان در شیوع اخیر کمتر دچار بیماری شدید ناشی از ویروس جدید کرونا شده‌اند.

از طرف دیگر ظاهراً این بیماری به‌خصوص برای افراد میانسال و سالمند و به‌خصوص مردان میانسال و سالمند خطرناک باشد.

یک بررسی اخیر در چین نشان می‌دهد که گرچه زنان و مردان تقریباً به‌طور مساوی دچار عفونت ویروس کرونا شده‌اند، اما میزان مرگ‌ و میر در مردان ۲.۸ درصد و در زنان ۱.۷ درصد است.

چه کسانی بیشتر کرونا می‌گیرند؟

دلایل گوناگونی ممکن است توضیح‌ دهنده این تفاوت باشد. پژوهش‌های پیشین نشان می‌‌دهد دستگاه ایمنی زنان پاسخ قوی‌تری نسبت به مردان در برابر ویروس‌های کرونا ایجاد می‌کند.

این پاسخ قوی‌تر ایمنی ممکن است به استروژن، هورومون جنسی زنان، مربوط بوده یا به این علت باشد که زنان ۲ کروموزوم جنسی x (ایکس) دارند که حامل ژن‌های مربوط به دستگاه ایمنی هم هست ولی مردان فقط یک نسخه کروموزوم ایکس دارند.

یک دلیل دیگر تفاوت‌های رفتارهای بهداشتی بین زنان و مردان است.

برای مثال در چین که بزرگ‌ترین جمعیت سیگاری جهان را دارد، بیش از ۵۰ درصد مردان سیگاری هستند، درحالی‌که در زنان چینی این رقم حدود ۲درصد است.

شیوع بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، دیابت نوع ۲ و بیماری مزمن انسدادی ریه هم در مردان چینی بیشتر از زنان چینی است.

همه این بیماری‌ها خطر عوارض و مرگ را افزایش می‌دهند.

بالاخره بررسی‌ها در چین نشان می‌دهد در افرادی که تشخیص ویروس کرونا دیر انجام شده یا در هنگام تشخیص، بیماری پیشرفته و ذات‌الریه داشته‌اند، احتمال مرگ بالاتر است.

مردان معمولاً دیرتر از زنان به بیمارستان مراجعه می‌کنند و بنابراین بیماری در مراحل پیشرفته‌تری در آنها تشخیص داده می‌شود.

به‌نظر می‌رسد در این مورد «حس کاذب امنیت» در مردان باعث به خطر افتادن بیشتر آن‌ها می‌شود.

برای مثال درحالی‌که شستن مرتب‌ دست‌ها یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از عوامل بیماری‌زایی مانند ویروس کروناست، بررسی‌های متعدد نشان داده‌اند که مردان حتی مردان مشغول در حرفه‌های پزشکی کمتر از زنان دست‌هایشان را می‌شویند.

منبع: روزنامه همشهری
تاریخ: پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۸

پایان پیام

کد خبر : 149615 ساعت خبر : 11:53 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=149615
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات