گلونی

کار دست دست‌های خودمان است

کار دست دست‌های خودمان است

کار دست دست‌های خودمان است

کار دست دست‌های خودمان است

به گزارش پایگاه خبری گلونی محمد فاضلی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در صفحه شخصی خود نوشت:

در دو پست قبلی برای شما نوشتم که «دستورالعمل عمومی پیشگیری از ابتلا به کوئید 19» یا همان کرونای جدید را گروه زبان چینی دانشگاه تهران به فارسی ترجمه کرده است.

متن این دستورالعمل – که توسط رئیس ستاد مقابله با کرونای شهر شانگهای چین نوشته شده است – را با یک تکنیک ساده از تکنیک‌های «تحلیل محتوا» که در علوم اجتماعی رایج است، تحلیل کردم.

کار دست دست‌های خودمان است

من فقط تعداد کلمات مرتبط با کرونا را در این متن شمردم (نرم‌افزار وُرد این کار را به سادگی انجام می‌دهد. نتیجه را در زیر مشاهده می‌کنید.

(دست (۱۰۶ مورد)، دستکش، بشویید، شستن، شستشو، مایع دستشویی، صابون) جمعاً ۱۴۱مورد

(صورت، بینی، دهان) جمعاً ۹۲ مورد

(تب، سرفه، عطسه) جمعاً ۷۷ مورد

ماسک، ۷۵ مورد

(تماس، سطح) جمعاً ۵۰ مورد

(ضدعفونی، الکل) جمعاً ۴۴ مورد

قرنطینه، ۳۷ مورد

(عمومی، اتوبوس، مترو) جمعاً ۳۲ مورد

می‌بینید که کلمات را از آن‌ها که بیشترین تکرار را در متن داشته‌اند تا کمترین تکرار، مرتب کرده‌ام. این کار چه چیزی را نشان می‌دهد؟ نتایج اصلی به شرح زیر است:

یک. کلمه دست به تنهایی ۱۰۶بار – با فاصله فاحش با همه کلمات – تکرار شده و کلاً مقوله شستن دست ۱۴۱بار تکرار شده و مهم‌ترین مقوله این دستورالعمل است. نتیجه: حفظ بهداشت دست‌ها از همه چیز مهم‌تر است.

دو. صورت، بینی و دهان جمعاً 92 بار در متن آمده‌اند. این سه بعد از دست‌ها، مهم‌ترین چیزها برای حفاظت و بهداشت هستند. دو کار اصلی، حفظ بهداشت دست‌ها و دور نگه داشتن دست‌ها از صورت، بینی و دهان است.

سه. تب، سرفه و عطسه جمعاً سومین کلمات پرتکرار هستند. این سه نشانه را باید جدی گرفت؛ خواه در خود یا دیگران. از دیگرانی که چنین نشانه‌هایی دارند دوری کنیم و به محض مشاهده در خود، اقدامات لازم را انجام دهیم.

چهار. ماسک دومین کلمه پرتکرار مهم بوده و اهمیت آن در پیشگیری از انتقال ویروس از مبتلایان به افراد سالم است.

پنج. تماس و سطوح – که تماس با آن‌ها صورت می‌گیرد – سومین کلمه پرتکرار است. نتیجه: حداقل تماس با سطوح و رعایت بهداشت دست‌ها خیلی مهم است.

شش. ضدعفونی پنجمین کلمه پرتکرار است. ضمن محافظت از بهداشت دست و نرساندن آن‌ها به صورت، باید نسبت به ضدعفونی کردن اهتمام کرد.

هفت. قرنطینه بالاخص خودقرنطینه کردن، مهم است. منطق تکرار این کلمات می‌گوید اگر مراحل شش‌گانه فوق را رعایت کنید، کارتان به قرنطینه شخصی نمی‌رسد، اما اگر رسید، جدی بگیرید.

هشت. عمومی، اتوبوس و مترو جمعاً ۳۲ مورد. رعایت بهداشت دست‌ها و صورت، جدی گرفتن نشانه‌ها و استفاده از ماسک، رعایت مواجهه با سطوح، و ضدعفونی کردن، مهم است و باید در عرصه عمومی شش مورد اول را هم به درستی رعایت کرد.

کار دست دست‌های خودمان است

تقسیم کار ملتی-حکومتی

یک. تحلیل کلمات کرونایی یک نکته‌ بسیار مهم را نشان می‌دهد. حواس‌مان به دست‌ها و صورت باشد، به احتمال بسیار زیاد کلک کرونا کنده است. سه مورد اول (رعایت بهداشت دست‌ها؛ نرساندن دست‌ها به صورت، بینی و دهان؛ و جدی گرفتن نشانه‌های تب، سرفه و عطسه) کاملاً شخصی هستند و خودمان می‌توانیم از پس آن برآییم.

دو. ماسک مهم است و رفتار با ماسک بر عهده خود شخص است؛ اما حکومت وظیفه دارد ماسک مورد نیاز را تأمین کند.

سه. ضدعفونی کردن اهمیت دارد. مردم باید ضدعفونی کردن را جدی بگیرند و حکومت باید مواد ضدعفونی‌کننده را تأمین کند.

چهار. قرنطینه بالاخص خودقرنطینه شدن برای کسانی که نشانه‌های بیماری را دارند بسیار مهم است (رفتار شخصی) ولی حکومت هم باید شرایط لازم برای این‌که افراد بتوانند خود را قرنطینه کنند، فراهم کند.

پنج. مردم خودشان باید در عرصه عمومی بیش از هر چیز از دست‌ها و صورت حفاظت کنند، اما حکومت نیز موظف است شرایط عرصه عمومی را بهبود بخشد (تعطیلی برخی اماکن و …).

نکته کلیدی

دست‌ها و صورت، مهم‌ترین کلید مقابله با کرونا هستند. به جای ترسیدن و التهاب داشتن، حواس‌مان به دست و صورت‌مان باشد. کار در درجه اول به دستِ دست‌های خودمان است.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل