کرونا هراسی چیست و آیا کار درستی است؟ وظیفه رسانه در برابر ویروس کرونا چیست؟
کرونا هراسی چیست و آیا کار درستی است؟ وظیفه رسانه در برابر ویروس کرونا چیست؟
به گزارش پایگاه خبری گلونی یونس شکرخواه روزنامهنگار و استاد دانشگاه در صفحه شخصی خود نوشت: متن زیر حاوی نکات قابل توجه است، متن از دوست ارجمندم جناب آقای دکتر منصور ساعی دکترای علوم ارتباطات است که آن را از گپ و گفتهای گروه پژوهشگران ارتباطات اجتماعی برداشتهام. تیتر مطلب هم انتخاب من است:
هدف اصلی ارتباطات سلامت، ايجاد و تقویت سواد سلامت مردم از طریق آگاهی بخشی است.
هشدار و ایجاد ترس برای تغییر رفتار مخاطب پیام بخشی از راهبرد اطلاع رسانی در ارتباطات سلامت و ریسک است.
هیچ کس هنگام خطر یا در معرض خطر، با خواهش و تمنا تغییر رفتاری را نمیپذیرد چون یک خودپنداره کاذب دارد که مدام به خود میگوید:
«برای من چنین چیزی پیش نمیآید، من میدونم که چگونه رفتار کنم» و هزاران من دیگر…
اما ترس حدود دارد و نباید به هراس عمومی دامن بزند. ایجاد ترس همراه با راهنمایی و آوردن فکتها و شواهد و تجربههای مثبت به آرامش نسبی و تغییر رفتار منطقی جامعه میانجامد.
جامعه ایرانی یک ويژگي منحصر بهفرد دارد که آن تجربه بحرانهای متعدد، سریع و پی در پی است که موجب ناامیدی و نااطمینانی از روندهای بحران و خاتمه یافتن آن است.
این مقوله موجب سختتر شدن کار رسانه شده است.
وظیفه رسانه و کرونا هراسی
گفتنی است پس از شیوع ویروس کرونا در ایران مدیریت پوشش خبری این بحران برای اهالی رسانه کار دشواری بود.
گفتن حقایق به ترس و دلهره اجتماعی تبدیل میشد و نگفتنش از اخلاق حرفهای به دور بود.
عدهای خبرنگاران و اصحاب رسانه را برای انتشار جزئیات کرونا به کروناهراسی و ناامید کردن مردم متهم کردند و عدهای دیگر انگ نگفتن حقایق را به آنهایی زدند که با انتشار اخبار مثبت قصد آرام کردن فضا را داشتند.
از این رو اساتید بزرگ روزنامهنگاری و رسانه مانند استاد شکرخواه و دیگران پا به میدان گذاشتند تا راه درست پوشش این بحران را آموزش دهند.
پایان پیام
کد خبر : 149608 ساعت خبر : 11:56 ق.ظ