کتاب عزاداران بیل یکی از مشهورترین کتاب‌های ایرانی

کتاب عزاداران بیل یکی از مشهورترین کتاب‌های ایرانی

پایگاه خبری گلونی آرشین ساکی: ساعدی همیشه برای من چیزی بیش از یک نویسنده بوده است. حتی پیش از آن‌که داستان «گاو» را در کتاب ادبیات دوم دبیرستان بخوانم.

چون ساعدی را از پیش می‌شناختم و برایش ارج و احترامی قائل بودم که به صورت موروثی در جانم ریشه زده بود.

بدون شک اگر در ادبیات هم از این ادا و اصول‌های سینمایی بود و قرار می‌شد برای هر کسی لقبی بگذارند، من گوهرمراد را، گوهر ادبیات ایران می‌نامیدم.

کتاب عزاداران بیل

خرید اینترنتی کتاب

این نام‌گذاری فقط به دلیل قصه‌های شیرین و البته تامل برانگیز ساعدی نیست، بلکه به دلیل تفکرات ناب و درجه یک او پیرامون مسائل جامعه‌شناسی و فراادبی است.

این‌که درد یک جامعه و یا قشر خاصی از آن را بفهمی تنها کافی نیست، ساعدی معضلات و مشکلات را به بهترین شکل ممکن توصیف می‌کند.

و قبول کنید خیلی هیجان‌انگیز است که یک پزشک، چنین قلم ساده و روانی داشته باشد که شهرت او در ادبیات بیش‌تر از طبابت شود.

نکته مهمی که در مورد داستان‌نویس‌های قدیمی وجود دارد این است که خیلی اوقات داستان‌های‌شان پس از گذشت چند سال تاریخ انقضایش سر می‌رود و دیگر مثل آن دوره مشخص طرفدار ندارد.

اما در مورد ساعدی و ساعدی‌ها این موضوع وجود ندارد و هر وقت داستان‌ها را می‌خوامی لذت‌بخش هستند. ساعدی نه فقط در نوشتن داستان، که در نمایشنامه و فیلمنامه هم خودش را خیلی خوب اثبات کرده است.

«عزاداران بیل» یکی از مشهورترین آثار اوست که خیلی از ما نامش را شنیده‌ایم.

این کتاب مشتمل بر هشت قصه‌ی کوتاه و البته پیوسته است که در مورد ساکنین روستایی به نام «بَیَل» به رشته تحریر درآمده. روایت‌هایی از شخصیت‌های قصه می‌شود که اگرچه خوشایند نیستند اما خواننده را به دنبال خود می‌کشانند تا ته داستان.

زندگی‌هایی در این کتاب هست که شاید کمتر نمونه‌اش را دور و برتان دیده باشید. آن هم در این دنیای مدرن امروزی!

اما خب ساعدی خوب بلد است طوری شما را به داخل قصه بکشاند که وقتی به خودتان می‌آیید، می‌بینید نشسته‌اید روی سکوی کاهگلی و روستا و مردمانش را تماشا می‌کنید.

پایان پیام

کد خبر : 153680 ساعت خبر : 2:40 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=153680
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات