ارزیابی ابعاد اجتماعی بحران کرونا

ارزیابی ابعاد اجتماعی بحران کرونا

به گزارش پایگاه خبری گلونی دکتر محمد فاضلی در کانال شخصی خود نوشت:

روز دوازده فروردین پرسشنامه‌ای با ۴۹ سؤال را به اشتراک گذاشتم.

این پرسشنامه ابعاد اجتماعی متفاوتی از مواجهه ایرانیان با بحران کرونا را بررسی می‌کند.

ظرف چهار روز ۲۵۰۷۳ نفر به این پرسشنامه پاسخ گفتند.

پاسخ‌گویانی را که سن‌شان کمتر از ۱۵ سال ذکر شده بود از تحلیل کنار گذاشته و تحلیل بقیه پرسشنامه‌ها (۲۴۴۴۷) انجام شد.

ذکر این نکته و هشدار ضروری است که این پرسشنامه در فضای مجازی و نه از طریق متداول مراجعه به منازل مردم تکمیل شده و بنابراین معرف جامعه ایران نیست.

معرف نبودن به معنای بی‌اعتبار بودن داده‌ها نیست، بلکه قابلیت تعمیم دادن به کل جامعه ایران را ندارند.

تعداد زیاد پرسشنامه‌های پرشده، ظرفیت خوبی برای طرح فرضیات مهم درباره ابعاد اجتماعی کرونا ایجاد می‌کند.

قول داده بودم نتایج را منتشر کنم و این کار را انجام می‌دهم.

گزارش نهایی بیش از پنجاه صفحه است که مستقلاً منتشر می‌کنم، اما نتایج برخی تحلیل‌ها هم احتمالاً برای خوانندگان جالب باشد. این اولین قسمت از تحلیل‌های مختصرشده است.

یک بار دیگر از همه کسانی که به این پرسشنامه پاسخ گفتند و در انتشار آن سهم داشتند سپاس‌گزارم.

ارزیابی ابعاد اجتماعی بحران کرونا

یک. ۶۲.۷ درصد پاسخ‌گویان گفته‌اند در صورت وضع جریمه یا محدودیت برای سفر، اقدام به سفر نمی‌کرده‌اند. این نکته فرصت از دست‌رفته سیاست‌گذاری برای اعمال محدودیت و کاهش احتمال انتقال ویروس را نشان می‌دهد.

دو. میانگین نظر پاسخ‌گویان درباره زمان طول کشیدن بحران کرونا به ۳ ماه نزدیک است. ۶۸.۹ درصد پاسخ‌گویان نیز زمان سه ماه و بیشتر را مد نظر دارند.

سه. جامعه آمادگی ذهنی برای پذیرش بازه‌های زمانی سه ماه و بیشتر را دارد و از سوی دیگر به سختی می‌تواند هر سخنی درباره عادی شدن شرایط در کوتاه‌مدت را باور کند.

اصرار بر کوتاه‌مدت خواندن بحران یا حرکت به سمت عادی‌شدن، بدون ارائه استدلال قانع‌کننده و شواهد معتبر، بی‌اعتمادی را افزایش می‌دهد.

چهار. چهار فعالیتی که بیشترین درصد گزینه «هیچ» را داشته‌اند عبارتند از: بازی کامپیوتری (۶۲.۲ درصد)، نرمش و ورزش (۲۴.۹ درصد)، بازی و سرگرمی (۲۲.۹ درصد)، کتاب خواندن (۲۱.۹ درصد). درصد انتخاب گزینه «هیچ» در بقیه رفتارها زیر ۵ درصد است.

پنج. بازگشت به شرایط عادی – با هر شرایطی از جمله رعایت استانداردهای بهداشتی و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر اقتصادی – نظر ۲۳.۴ درصد پاسخ‌گویان و ادامه تعطیلی تا مهار کامل بیماری نیز نظر ۷۲.۲ پاسخ‌گویان است.

این بدان معناست که علی‌رغم خطرات اقتصادی کرونا، اکثریت پاسخ‌گویان با تداوم تعطیلی موافق هستند.

دولت برای در پیش گرفتن هر سیاست دیگری به فرایند اطلاع‌رسانی و گفت‌وگوی اجتماعی صریح برای رسیدن به توافقی با جامعه نیازمند است.

شش.۳۶.۴ درصد افراد اعلام کرده‌اند که تا شش ماه یا یک سال بعد هم می‌توانند از نظر اقتصادی تحت شرایط کرونا دوام بیاورند، اما بقیه که ۶۵.۶درصد پاسخ‌گویان را شامل می‌شود در زمان پاسخ‌گویی هم از پا درآمده‌اند (۱۱.۶درصد) یا حداکثر تا مدت یک ماه دوام می‌آورند (۵۲ درصد). این اعداد شدت ضربه اقتصادی ناشی از کرونا از نگاه پاسخ‌گویان را نشان می‌دهد.

هفت. ۳۶.۶ درصد کل پاسخ‌گویان معتقدند شش ماه تا یک سال دوام می‌آورند اما این میزان در بین کارکنان دولتی/عمومی ۵۲.۳ درصد است.

این رقم در بازنشستگان نیز که درآمد ثابت دریافت می‌کنند ۴۳.۸ درصد و بالاتر از میانگین است.

کارکنان بخش دولتی/عمومی تاب‌آورترین گروه‌ها در مقابل کرونا هستند.

ضروری است دولت سناریوی کاستن از مخارج جاری کارکنان دولت (بالاخص کارمندان با حقوق بالاتر از سطح مشخص) و هزینه کردن آن برای گروه‌های به شدت آسیب‌پذیر از بحران کرونا را بررسی کند.

هشت. حدود ۷۰ درصد کارکنان شاغل بخش خصوصی سقف تاب‌آوری اقتصادی خود را تا یک ماه اعلام کرده‌اند که ۱۲.۳ درصد آن‌ها نیز تا زمان پر کردن پرسشنامه ضربه اقتصادی اساسی خورده‌اند.

این داده ضرورت مداخله سریع و هدفمند، بدون هدررفت منابع در چارچوب‌های متداول مداخلات دولت در اقتصاد ایران، را نشان می‌دهد.

پایان پیام

کد خبر : 154653 ساعت خبر : 10:09 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=154653
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات