افسانه احسانی مولف کتاب اکوتوریسم؛ گفت‌وگویی با او پیرامون خرد

افسانه احسانی مولف کتاب اکوتوریسم؛ گفت‌وگویی با او پیرامون خرد

به گزارش پایگاه خبری گلونی رضا ساکی در گفت‌وگو با افسانه احسانی از اکوتوریسم و خرد سوال کرده است:

آپارات گلونی را دنبال کنید

کتاب اکوتوریسم

افسانه احسانی در آغاز این کتاب نوشته است:

جریان‌های متنوعی در شکل‌گیری مسیر زندگی هر فرد تأثیرگذار است.

هنگامی که گذشته را مرور می‌کنم نقش و تأثیر افراد، همایش‌ها، دیدارها، تعاملات و سفرها در زندگی اجتماعی‌ام یادآوری می‌شود.

در این مجال قصد دارم از کسانی که در شکل‌گیری و تداوم مسیر فعالیت‌هایم در زمینه اکوتوریسم نقش داشته‌اند، یاد کنم. امیدوارم قادر باشم حق مطلب را ادا کنم.

در سال ۱۳۷۵ در حالی که به رشته تحصیلی‌ام یعنی زیست‌شناسی بسیار علاقه‌مند بودم، یکی از تأثیرگذارترین اساتیدم بهرام زهزاد در شرایطی که تجربه‌ای نداشتم ولی سرشار از انگیزه و دغدغه بودم، پذیرفت در سفر تحقیقاتی برای شمارش “گوزن‌های زرد ایرانی” با یک تیم متخصص و حرفه‌ای همراه شوم.

تجربه این سفر متفاوت و جذاب در تغییر مسیر زندگی‌ام نقش مهمی داشت.

در این سفر با بیژن فرهنگ دره شوری، هوشنگ ضیایی و دنا ضیایی ملاقات کردم و کم‌کم با مفاهیم حفاظت و ارزش حفظ محیط زیست آشنا شدم.

مانند کودکی بودم که تشنه آموختن از طریق تجربه است.

پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه به توصیه پدرم که علاقه زیادی به سفر و فعالیت‌های گردشگری دارد، بسیاری از دوره‌های کوتاه‌مدت گردشگری را گذراندم.

سپس در آژانس مسافرتی “اکوتور ایران” که برخی از اساتیدم در شکل‌گیری آن نقش داشتند، مشغول به‌کار شدم.

این مرکز در شرایطی آغاز به‌کار کرد که به طبیعت‌گردی توجه چندانی نمی‌شد.

بنیانگذاران آن قصد داشتند با انجام برنامه‌های آموزشی توجه مردم را به این‌گونه سفرها جلب کنند.

در سال ۱۳۸۰ که فعالیت جدی من با این مجموعه آغاز شد با کمک کارشناسان موزه دارآباد به‌ویژه “شادی شریف‌زاده” کارگاه‌های آموزشی چند ساعته طراحی و مردم را به حضور در این جلسات دعوت می‌کردیم.

کم‌کم با تلاش‌های بی‌وقفه گروه، به‌خصوص فعالیت‌های ارزنده “هومن جوکار” همچنین پرویز بختیاری، مهدی نبی‌یان و کیانوش محرابی آرام‌آرام فراز و نشیب‌ها را پشت سرگذاشتیم و بالاخره این بذرکاشته شده، جوانه زد.

در اواخر سال ۱۳۸۱ بسیاری از تلاش‌های ما به ثمر نشست و مردم کم‌کم در تورهای تخصصی طبیعت‌گردی ثبت نام کردند.

در سفرهای اول همه گروه با هم در برنامه شرکت می‌کردیم.

این سفرها فرصت مناسبی برای آموختن در کنار هم و در محضر اساتیدم مهیا می‌ساخت.

افسانه احسانی مولف کتاب اکوتوریسم

در سال ۱۳۸۲ موضوع دوره‌های آموزشی راهنمایان طبیعت‌گردی بر اساس تجربه این مجموعه که از اوایل دهه ۷۰ ، آموزش‌هایی برای محیط بانان در پارک‌های ملی و مناطق تحت حفاظت اجرا کرده بودند و جلب همکاری مسئولان مؤسسه طبیعت طراحی و به بخش آموزش سازمان گردشگری آن زمان پیشنهاد، تصویب و اجرا شد.

از آن زمان تاکنون به‌عنوان مدیر آموزش دوره‌های راهنمایان طبیعت‌گردی فعالیتم را آغاز کردم و با کمک اساتیدم و سایر کارشناسان این حوزه، سرفصل‌های درسی و منابع آموزشی دوره راهنمایان طبیعت‌گردی را آماده و تکمیل کردیم.

از همان ابتدا با خودم عهد کردم، تلاش کنم تا این مسیر جذاب و پرمعنا برای علاقه‌مندان، دغدغه‌مندان و افراد باانگیزه، هموار شود و سختی‌هایی که برای پیدا کردن این مسیر شامل حال من شده بود برای دیگران آسان شود.

در سال ۱۳۸۴ همراه با همسرم نیما آذری، مؤسسه آوای طبیعت پایدار را تأسیس کردیم و در همان ابتدا با حمایت لاله دارایی در دفتر کمک‌های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی سازمان ملل متحد، طرح “اکوتوریسم جزیره قشم در روستای شیب‌دراز” و “هنر برای حفاظت را در بُرکِه‌خَلَف و شیب‌دراز” انجام دادیم.

مشارکت در این طرح برای فعالیت مؤسسه ما نقطه عطفی محسوب می‌شد.

اکنون پس از گذشت حدود ۱۸ سال از آشنایی من با این موضوع و فعالیت در این حوزه، خرسندم که توانسته‌ام در این مسیر ارزشمند که من را به رضایت درون رسانده است، پایدار بمانم.

در حال حاضر در یکی از جذاب‌ترین بخش‌های مرتبط با گردشگری پایدار یعنی “توان‌افزایی جوامع بومی برای ارتقای زندگی‌شان از طریق اکوتوریسم” به‌منظور کاهش وابستگی آن‌ها به منابع طبیعی فعالیت می‌کنم و از این کار بسیار می‌آموزم و لذت می‌برم.

همراهی همسرم نیما آذری از همان ابتدای مسیر نقش بسیار مؤثری در فعالیت‌های اجتماعی من داشت.

با هم انتخاب کردیم که در همین مسیر پرفراز و نشیب و ناشناخته سفر کنیم.

در واقع نوعی زندگی ماجراجویانه را برگزیدیم و بسیار تلاش کردیم. حرفه ما برای اطرافیان ناشناخته بود، همین‌طور سفرهای فراوان ما و عدم رسیدگی کافی به خانواده که با درک بالای خانواده هر دوی ما به‌ویژه پدر و مادرهای عزیزمان این چالش را نیز پشت سرگذاشتیم.

سال ۱۳۸۶ برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی توریسم، وارد دانشگاه شدم.

در این مقطع مهارت نوشتن مقالات علمی را تمرین کردم و این بستری شد برای نوشتن مقالات مشترک من و همسرم، بر اساس فعالیت‌های تجربی و پروژه‌هایی که در مناطق روستایی ایران انجام داده بودیم.

پس از تجربه سفر به کشورهای مختلف و تعامل با کارشناسان بین‌المللی گردشگری پایدار و مسئولانه متوجه شدیم که بسیاری از مشکلاتی که تا پیش از این گمان می‌کردیم تنها در ایران وجود دارد، در سایر کشورها هم قابل مشاهده است.

این واقعیت، انگیزه حرکت را در ما تقویت می‌کرد. مدتی بعد بر اساس رزومه و اقداماتی که در حوزه گردشگری پایدار و اکوتوریسم داشتیم، هر دو توسط یکی از دانشگاه‌های کشور آلمان جهت ادامه تحصیل در مقطع دکترا پذیرفته شدیم، ولی پس از بررسی همه جوانب، تصمیم گرفتیم در ایران بمانیم و به پروژه‌ها و فعالیت‌های خود ادامه دهیم.

در اینجا قصد دارم از اعضای داوطلب آوای طبیعت پایدار که در مدتی که مشغول آماده‌سازی این کتاب بودم برای تداوم فعالیت‌ها و پروژه‌ها از هیچ حمایتی دریغ نکردند.

به‌ویژه الهام چایچی، مریم موسوی، بنفشه یعقوبی، سودابه عزیزی، شیوا شکری، علیرضا گودرزی، سعید پاشایی، پرستو دانش پژوه، مهناز رود، سمیرا آینه‌زاده، محسن گل عنبری، مهرداد توحیدی و همچنین همراهانم پرور قویدل، لیلا کفاش‌زاده و پوپک عظیم پور سپاسگزاری کنم.

افسانه احسانی مولف کتاب اکوتوریسم

از خانواده فتاحی به‌ویژه راحله، لیلا و جیما فتاحی و سایر اعضای سازمان محلی بانوان ساحل شیب‌دراز، خانواده سفاری به‌ویژه سمیره و عایشه سفاری، فتحیه رضوانی و جمیله محمدزاده و سایر اعضای سازمان محلی بانوان صدف لب سیاه و مروارید پیلم از روستای بُرکِه‌خَلَف در جزیره قشم، اهالی روستای تاجمیر در خراسان جنوبی، اهالی روستاهای اَلُولَک و اَردَبیلَک در استان قزوین، بانوان گروه “سه قلعه” در سرایان خراسان جنوبی و بانوان روستای بهشتیه و هشتصدمتری در ریگان کرمان صمیمانه تشکر کنم.

از همسر و همراهم نیما آذری که در تمام مراحل کتاب از فهرست‌بندی تا نگارش متن، همراهم بود و صبورانه با من هم‌فکری کرد و تجارب ارزنده خود را در اختیارم قرار داد، از “مروه فرهودی” عضو گروه سردبیری مجله بین‌المللی “۲A و معماری و ساختمان”، دوست و همکار متعهدم که به همت او و متخصصان اکوتوریسم مجموعه جزوات آموزشی راهنمایان طبیعت‌گردی را در سال ۱۳۸۵ تهیه کردیم و نقش مهمی در آماده‌سازی این کتاب داشت، سپاسگزارم.

همچنین از سیمین کاظمی هماهنگ‌کننده مدرسه طبیعت کاوی‌کنج مشهد، بانویی با پشتکار، توانمند و مسئولیت‌پذیر که در این کتاب یاریگر من بود و از هومن جوکار که به همت او جزوه آموزشی اکوتوریسم برای راهنمایان طبیعت‌گردی تدوین شد و آن منبع بستری برای نگارش این کتاب بود، تشکر کنم.

در پایان از استاد گرامی جلال نصیریان برای همراهی همیشگی ایشان از ابتدای ورودم به صنعت گردشگری و سایر همراهان جعفر باپیری، روزبه میرزایی و فرزاد رشیدی که پیشنهادهای ارزشمندی در مورد کتاب ارائه دادند، از سپیده شهبازی که در چاپ ششم همراهی قابل توجهی داشت، امید شاکریان، مهدی نبی‌یان، سمیه امیری، شیرین موسیوند، فرزانه بگوند، زهرا معینی‌بخش، فائقه رستمی و مرضیه رهنما برای صفحه‌آرایی و راحله قنبری مدیر انتشارات مهکامه برای پیشنهاد و پیگیری تدوین کتاب صمیمانه سپاسگزارم.

پایان پیام

کد خبر : 153821 ساعت خبر : 1:18 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=153821
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات