در ستایش مرگ کتابی است که نامیرایی را به چالشی بزرگ می‌کشد

در ستایش مرگ کتابی است که نامیرایی را به چالشی بزرگ می‌کشد

پایگاه خبری گلونی راضیه حسینی: اگر روزی مرگ تصمیم بگیرد از سرزمینی برود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

شاید در نگاه اول بهترین اتفاق دنیا رخ دهد چرا که دیگر هیچ‌کس نمی‌میرد و انسان‌ها تا ابد در کنار هم خواهند ماند.

«در ستایش مرگ» نام کتابی از ژوزه ساراماگو است که با نگاهی متفاوت به مرگ پرداخته و در واقع از آن به عنوان یک موهبت یاد می‌کند.

او در کتاب، سرزمینی را نشان می‌دهد که مرگ دیگر سراغ اهالی آنجا نمی‌رود و همه در هر حالتی که هستند زنده می‌مانند.

حتی پیری که نفس‌های آخرش را می‌کشد در همان حال تا سال‌ها زنده می‌ماند.

اما زندگی بدون مرگ برای اهالی آن سرزمین چگونه می‌گذرد؟ آیا از وضعیت خود راضی هستند؟ چه زمانی مرگ به سراغ‌شان خواهد آمد و چطور؟

ساراماگو در این کتاب تمام کلیشه‌هایی را که پیش از این درباره مرگ داشتیم نابود می‌کند و دنیایی عجیب پیش روی مخاطب ترسیم می‌کند. دنیایی که هر چه پیش می‌رویم با عجایب آن بیشتر آشنا می‌شویم.

ساراماگو نویسنده‌ای که برنده جایزه نوبل ادبیات شده به خوبی خواننده را در موقعیتی قرار می‌دهد که به موضوع نامیرایی بشر از دیدی متفاوت نگاه کند.

موضوعی که سال‌ها جزو آروزهای انسان بوده و داستان‌ها و افسانه‌های بسیاری درباره افراد نامیرا و جاودانه گفته و نوشته شده است.

قسمتی از کتاب در ستایش مرگ:

«و بعد، انگار كه زمان ایستاده باشد، هیچ اتفاقی نیفتاد. وضع ملكه مادر نه بهتر شد، نه رو به وخامت گذاشت؛ ملكه مادر بین مرگ و زندگی معلق مانده بود و تن نحیفش درست لبه زندگی تكان تكان می‌خورد هر لحظه ممكن بود به آن سمت دیگر برود، لیكن با طنابی باریك به این سمت محكم شده بود، طنابی كه از روی هوسی نامعلوم، مرگ نگهش داشته بود، چرا كه جز مرگ چه كس دیگری می‌توانست طناب را نگه دارد. آن‌روز هم گذشت و آن روز، چنان كه اول قصه گفتیم، هیچ‌كس نمرد.»

لوس آنجلس تایمز درباره این کتاب نوشت:« دنیای داستانی ساراماگو دور از افسانه و حكایت نیست؛ همان قلمرو كافكا، گوگل و بورخس.»

پایان پیام

کد خبر : 157024 ساعت خبر : 8:59 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=157024
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات