مردم برای لاک پشت های هنگام نگران هستند

مردم برای لاک پشت های هنگام نگران هستند

لاک‌پشت پوزه عقابی از گونه‌های در خطر انقراض است که در سواحل جزیره‌های قشم و هنگام تخم‌گذاری می‌کند؛ حال مدتی است فعالین زیست محیطی منطقه نسبت به در خطر قرار گرفتن زیستگاه لاک پشت ها با توجه به راه اندازی پروژه بومگردی جزیره هنگام ابراز نگرانی می کنند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی مدیر محیط‌زیست سازمان منطقه آزاد قشم در گفت‌وگو با ایسنا گفت: پروژه بومگردی ساحل غیل جزیره هنگام مجوزهای لازم را از محیط‌زیست منطقه آزاد قشم دریافت کرده و بررسی‌های زیست‌محیطی لازم در آن صورت گرفته است، نگرانی در خصوص لاک‌پشت‌ها در این منطقه مطرح نیست.

سید محمد هاشم داخته اظهار کرد: تصاویر منتشرشده در فضای مجازی در خصوص ساخت سازه‌های بوم گردی در سواحل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها مربوط به روستای غیل واقع در جزیره هنگام بوده که به نظر می‌رسد مسائل مطرح‌شده تنشی محلی بوده و مشکلات زیست‌محیطی در میان نیست.

وی افزود: قسمت‌هایی از ساحل این روستا، بخش‌های اصلی تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های دریایی هستند که حفاظت  آن بر عهده سازمان منطقه آزاد قشم با همراهی تیمی از دانشگاه باهنر کرمان و با حمایت برنامه تسهیلات محیط‌زیست جهانی در ایران است.

مردم برای لاک پشت های هنگام نگران هستند

مدیر محیط‌زیست سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد:  مطابق قانون سرمایه‌گذار می‌تواند حریم دریا را اجاره کرده و اقدام به ساخت سازه‌های سبک کند، در بخشی از ساحل روستای غیل جزیره هنگام که پروژه بومگردی در آن در حال اجراست به صورت معمول تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها را نداریم و از سواحل اصلی تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های دریایی محسوب نمی‌شود و امسال برحسب اتفاق تعدادی لاک‌پشت برای تخم‌گذاری به این ساحل آمدند.

داخته تصریح کرد: سرمایه‌گذار، بخش بالادست این پروژه گردشگری را که خارج از حریم دریاست خریداری و داخل حریم دریا را اجاره کرده است، بحث مطرح‌شده نیز تنشی محلی برای تخریب شخصیت سرمایه‌گذار است.

وی با بیان اینکه حضور لاک‌پشت حتماً منجر به تخم‌گذاری و لانه گذاری نمی‌شود، خاطرنشان کرد: با سرمایه‌گذار این طرح، برنامه مشترکی نیز برای حفاظت از ساحل اختصاص داده‌ایم تا تمامی پروتکل‌های حفاظت از لاک‌پشت‌ها شامل کنترل جمعیت، نور و صدا در این منطقه رعایت شود.

مدیر محیط‌زیست سازمان منطقه آزاد قشم با تأکید بر اینکه این پروژه مجوزهای لازم را از محیط‌زیست منطقه آزاد قشم دریافت کرده و بررسی‌های زیست‌محیطی لازم در آن صورت گرفته است، گفت: در صحبتی که با رئیس اداره دریایی حفاظت محیط‌زیست دریایی استان هرمزگان داشتیم نیز نگرانی در خصوص لاک‌پشت‌ها در این منطقه مطرح نیست.

داخته عنوان کرد: مهم است که بدانیم وقتی در خصوص حفاظت از منطقه تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های دریایی صحبت می‌کنیم، خطر چیست و آیا قابل مدیریت دارد یا خیر.

مهم‌ترین نکته برای حفاظت ساحل ایجاد امنیت ساحل ازلحاظ جمعیت انسانی و غیرانسانی و همچنین رعایت نور و صدا در فصل تخم‌گذاری است. تمامی توضیحات لازم نیز به تیم حفاظت مستقر در ساحل و سرمایه‌گذار داده شده است.

معاون فنی حفاظت محیط‌زیست هرمزگان نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به بررسی‌های اولیه صورت گرفته قبل از بازدید، موقعیت تصاویر منتشرشده در فضای مجازی در خصوص ساخت سازه‌های بوم گردی در سواحل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها در روستا غیل جزیره هنگام است و مجوزهای آن از سوی اداره کل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان صادر نشده است.

میثم قاسمی تصریح کرد: احتمالاً مجوزهای صادرشده از سوی سازمان منطقه آزاد بوده و همکاران ما در حال بررسی بیشتر در این زمینه هستند.

به گزارش ایسنا، در ساحل جزیره هنگام  دوگانه لاک‌پشت پوزه عقابی و سبز تخم‌گذاری می‌کنند؛ فصل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها از اواسط اسفند آغاز شده و تا اواسط اردیبهشت ادامه دارد. لاک‌پشت‌های پوزه عقابی یکی از چهار گونه لاک‌پشت‌های موجود در خلیج‌فارس و جزء هفت گونه از لاک‌پشت‌های دریایی شناخته‌شده در آب‌های جهان است.

پایان پیام

کد خبر : 160419 ساعت خبر : 12:24 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=160419
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات