ایسنا لرستان نام دژ شاپورخواست را عوض کرد

ایسنا لرستان نام دژ شاپورخواست را عوض کرد

به گزاش پایگاه خبری گلونی بعد از زلزله روز چهارشنبه در لرستان و تخریب بخشی از کنگره‌های یکی از برج‌های قلعه فلک‌الافلاک ایسنا در گزارشی از این رویداد، فلک‌الافلاک یا دژ شاپورخواست خرم‌آباد را دژ شاپوری خواند.

نامی که مشخص نیست خبرنگاران این خبرگزاری بر چه اساسی آن را جایگزین نام‌ این قلعه تاریخی کرده‌اند.

سیدفرید قاسمی در کتاب «سرگذشت خرم‌آباد» نوشته است:

«قلعه‌ای که امروز فلک الافلاک نام دارد بر فراز تپه‌ای آهکی، بزرگ و سنگی مشرف به رودخانه‌ای که از شرق و جنوب تپه می‌گذرد واقع است.

بنای نخستین قلعه به پیش از اسلام بازمی‌گردد. گویا در سده سوم میلادی شاید حدود ۲۵۹ میلادی / ۳۶۳ قبل از هجرت به دستور شاپور اول ساسانی (۲۴۱-۲۷۲م) ساخته شده است.

سیاحان و مورخان اما نام قلعه فلک الافلاک را به صورت‌های گوناگون ضبط کرده‌اند: دژ شاپورخواست سابرخواست، قلعه شاپورخواست، قلعه خرم آباد، قلعه دوازده برجی و قلعه فلک الافلاک.

گروهی کم اطلاع نیز در آثار خود دژبز، قلعه سفید/ سپید، دژ سیاه و سلاسل آورده‌اند که درست نیست.

تا حدودی درست آن است که از نام نخستین قلعه یاد شده بی‌خبریم و دژ شاپورخواست اولین نامی است که در متون کهن فارسی دیده‌ایم. این قلعه، بعدها که شهر جدید خرم آباد رونق گرفت به نام قلعه خرم آباد مشهور شد و از دوره قاجار و بنا به روایتی روزگار افشاریه به دنبال تغییراتی که انجام دادند نام قلعه فلک الافلاک بر آن نهادند.

روایت نامگزینی قجری به روزگار فتحعلی شاه قاجار و دوران حکمرانی محمدعلی میرزا در لرستان چنین است که «بالای همان تپه را عمارت و برج و خلوت متعدده و حصار محكم و حمام و غیره از جمله یک اتاق در سر برجی ساخته و فلک الافلاک نام نهاده‌اند»

 پس از ورود قوای نظامی در سال ۱۳۰۲ نام قلعه سپه/ دژسپه براین قلعه گذاردند که قبول عامه نیافت.

عده‌ای از خرم‌آبادی‌های کهنسال به آن «قلا» و«فلک افلا» می‌گویند اما گروهی از عامه مردم آن حدود را دوازده برجی می‌نامند.

سبب این نامگذاری آن است که بعضی معتقدند که قلعه به غیر از هشت برج اصلی، دارای چهار برج بزرگ و گلی دیگر در طرف مغرب بوده و در مجموع دوازده برج داشته است که برای سنگر و دیده‌بانی استفاده می‌شده، قول دیگری وجود دوازده برج در غرب و قول درست تر وجود دیواری گرداگرد دژ است که دارای دوازده برج بوده و بقایایش برای خیابان‌کشی ویران شده است.»

ایسنا لرستان نام دژ شاپورخواست را عوض کرد

همین نام دژ شاپوری که ایسنا برای دژ شاپورخواست جایگزین کرده است به راحتی می‌تواند در میان مردم رواج پیدا کند.

اگر طاق پیل اشکسه (پل شکسته) را پل شاپوری می‌نامند دلیل نمی‌شود که همه آثار آن دوره را شاپوری نام نهاد.

تاریخ ساخت این قلعه به دورهٔ ساسانیان بازمی‌گردد. این بنا در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۴۸ با شماره ثبت ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

پایان پیام

کد خبر : 162708 ساعت خبر : 1:44 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=162708
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات