گلونی

تفاوت ترک با آذری در چیست؟ چرا می‌گوییم آذری‌ها، ترک‌تبار نیستند؟

تفاوت ترک با آذری در چیست؟

تفاوت ترک با آذری در چیست؟ چرا می‌گوییم آذری‌ها، تُرک نیستند؟

تفاوت ترک با آذری در چیست؟ چرا می‌گوییم آذری‌ها، تُرک نیستند؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی وحید بهمن پژوهشگر تاریخ در صفحه توئیتر خود مطالبی منتشر می‌کند دال بر اینکه آذری‌ها ترک نیستند و آذری‌ها با ترکان عثمانی تفاوت داشتند.

این بار هم او سندی را منتشر کرده از دست خط شاه عباس در نامه به زیگموند سوم پادشاه لهستان که مشخص می‌کند شاه عباس واژه ترک را برای معرفی عثمانی‌ها استفاده کرده است.

تفاوت ترک با آذری

توئیت وحید بهمن را در زیر می‌خوانیم.

شاه عباس در مجموعه پنج بار از واژه ترک در این نامه و فرمان برای خطاب قرار دادن ترکان عثمانی استفاده کرده است که در ادامه اشاره خواهم کرد:

۱- در سطر پنجم از فرمان می‌خوانیم: …محبت و دوستی را استحکام داده، در باب دفع و رفع جماعت ترک اتفاق کرده…

۲- در سطر یازدهم و دوازدهم فرمان می‌خوانیم: …آنچه از جانب نواب کامیاب همایون ما در باب استحکام و استقرار مبانی صداقت و دوستی و دفع و رفع جماعت ترک گوید اعتبار کرده…

۳- در سطر دوازدهم و سیزدهم از فرمان می‌خوانیم: …از آن طرف با سایر سلاطین عالیشان فرنگیه در دفع و رفع ترک اتفاق کرده…

۴- در سطح هشتم از نامه می‌خوانیم: …ما از اینکه بر سر ترک هجوم آورده ایشان را مستأصل گردانیم…

۵- در سطر دهم و یازدهم می‌خوانیم به توفیق حضرت آفریدگار جماعت ترک را دستپاچه نموده نوعی خواهد شد که ایشان را دفع نماییم…

وحید بهمن در پاسخ به کاربری که پرسیده بود زبان دربار زمان مثلا صفویان تا چه حد به زبان حاضر ما نزدیک بوده و اصلا از چه زمانی این زبان کنونی ما شروع به شکل گیری کرده است؟ گفت:

زبان پارسی کنونی بازمانده زبان پارسی میانه دوره‌ی ساسانیان است، آن نیز بازمانده زبان پارسی باستان هخامنشیان، از پس از اسلام هم از حدود ۱۲۰۰ سال پیش زبان پیوند و رسمی بین مردم ایران است.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل