گلونی

شاخص فلاکت در لرستان رتبه نخست کشوری، زنگ خطر به صدا درآمد

زنگ خطر فلاکت به صدا درآمد

زنگ خطر فلاکت به صدا درآمد

شاخص فلاکت در لرستان رتبه نخست کشوری، زنگ خطر به صدا درآمد

به گزارش پایگاه خبری گلونی بهزاد رضوانی نوشت: با اعلام شاخص فلاکت در مورد استان‌های مختلف کشور در سال ۹۸ متاسفانه استان لرستان و چهار استان سیستان و بلوچستان، ایلام، کردستان و چهارمحال بختیاری صدرنشین جدول فلاکت در کشور هستند البته باقی استان‌ها هم وضع چندان خوبی ندارند.

استان لرستان با ۰/۰۵۵.۶ درصد بالاترین حد از برآورد و تحلیل از فلاکت که بیشتر بر موضوعاتی همچون بیکاری، نرخ تورم و غیره برخوردار شده است قرار دارد.

شاخص فلاکت در لرستان

شاخص فلاکت در ایران

شاخص‌هایی همچون محرومیت و یا شاخص جینی یا موارد دیگر که همواره اعلام می‌شود از جمله بحث درآمد و فاصله طبقاتی را نشان می‌داد.

با توجه به اهمیت زایدالوصف موضوع و لزوم بررسی و پیگیری آن در سطح افکارعمومی متاسفانه حتی در رسانه‌ها و جراید چندان واکنش جدی و مناسبی به این فاجعه استانی نمی‌بینیم.

زیرا که بحث محرومیت سال‌هاست به کلید واژه‌ای انحصاری در مورد استان لرستان تبدیل گشته و تکرار مداوم و پی‌درپی آن در سنوات گذشته عادی شده بود ولی این بار اختصاص جایگاه اول و عبور از محرومیت و رسیدن به فلاکت یک رکورد شکنی بدیع بود.

به راستی چرا در مورد استان لرستان هیچگاه ما شاهد شنیدن اخبار مثبت و یا تحولاتی در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیستیم.

گویا نام لرستان با این همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های عظیم خدادادی در بخش‌های گوناگون و سرمایه‌های انسانی خصوصا جوانان مستعدش را با فقر، محرومیت و عقب افتادگی که قطعا ناشی از ضعف و بی‌تدبیری و عدم درایت مسئولین گذشته ‌و حال است گره زده‌اند.

این استان کلیه استعدادها و ظرفیت‌های لازم آن را دارد که بتواند با یک برنامه‌ریزی کوتاه مدت و مدیریتی علمی و دلسوزانه و هماهنگ با دستگاه‌های مرکز و به پشتوانه مردم و نهادهای مردمی از چنبره محرومیت و کاستی‌ها و نابهنجاری‌هایی که به ناحق مردمان این استان را رنج می‌دهد عبور کند و حداقل گام‌های هر چند کوچک ولی اساسی در راستای کم کردن و رفع محرومیت‌ها صورت گیرد.

تا این امید در قاطبه مردم شکل گیرد که در طی مدت زمانی، بسیاری از این مشکلات با برنامه‌ریزی صحیح و مناسب و مشارکت دادن مردم خصوصا جوانان در مسیر حل شدن قرار خواهد گرفت.

با اعلام اینکه در بین پنج استان فلاکت بار کشور هستیم خود نشانه بارز و نموداری واقعی از زخم و حقیقتی تلخ بر پیکره استان‌مان است و زنگ خطر جدی را برای همه به صدا در آورده است که تشدید این وضعیت مشکلات خاص خود را در حوزه‌های گوناگون به دنبال دارد که مشخصا در این اوضاع و احوال شاهد رشد فزاینده بزه‌ها و نابهنجاری‌های اجتماعی و آسیب‌های فراوان در سطح جامعه پیرامون خود خواهیم بود و قاعدتا خبر خوبی نیست و باعث نگرانی و دغدغه جدی همه دلسوزان و باورمندان به اعتلا و سربلندی لرستان عزیز گردیده است.

مردم شریف و نجیب لرستان با هر شاخص و آماری در مجموع کنار آمده و یا از آن عبور نموده‌اند ولی این بار واکنش در بحث فلاکت در سطح افکار عمومی به شدت حساسیت برانگیز بوده است.

همه بر این امر واقف و مطالبه دارند که باید حتما در جهت برون رفت از این اوضاع و احوال که حیات و زندگی جمعی‌شان را در معرض تهدید و خطر قرار داده، اقدامات و توجهات ویژه، مناسب‌تر و ریشه‌ای تری در سطح برنامه‌های ملی و بودجه‌های اختصاصی در سطح کلان انجام گیرد.

در بحث توازن منطقه‌ای و توزیع عادلانه منابع و کاهش شکاف توسعه‌ایی موجود در بین استان‌ها می‌طلبد.

حتی اقدامات اورژانسی ملی در کوتاه مدت به خاطر شرایط موجود این پنج استان صورت گیرد چون که نبود امنیت پایدار و شکنندگی آن در این استان‌ها می‌تواند عوارض و پیامدهای منفی برای استان‌های همجوار و حتی کل کشور در مجموع به دنبال داشته باشد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل